Efter Djurens Rätts anmälan: Djurfabrik ställs inför rätta

Tidigare i år rapporterade Djurens Rätt om hur hönor och kor utsatts för lidande i en djurfabrik i Grums. Djurens Rätt polisanmälde händelserna men det visade sig också att polis och åklagare redan utredde flera år gamla brott. Under de år utredningen pågått har djurfabriken fått fortsätta utsätta djur för allvarligt lidande. I mars 2023 ska djurfabriken ställas inför rätta i Värmlands tingsrätt.

Foto: Länsstyrelsen i Värmland

I samband med en granskning av djurskyddskontroller på Sveriges djurfabriker, som Djurens Rätt genomförde i början av 2022, upptäcktes svåra missförhållanden på en djurfabrik i Grums. Djurfabriken hade enligt den anmälan som Djurens Rätt överlämnat till polisen bland annat hållit djur i strid med ett utfärdat djurförbud, inte gett djuren tillräckligt med mat och vatten, låtit djuren gå sjuka utan veterinärvård och låtit djuren leva i avföring.

Nu har åklagaren väckt åtal mot ägaren av djurfabriken om bland annat djurplågeri. Eftersom ägaren bedrivit verksamhet med djur trots att han omfattats av djurförbud finns även brott mot djurskyddslagen med bland åtalspunkterna. I slutet av mars 2023 kommer en tre dagar lång huvudförhandling att hållas i Värmlands tingsrätt.

– Det är anmärkningsvärt att en djurfabrik kan fortsätta utsätta djur för lidande trots beslut om djurförbud. Att djurfabriken nu ställs inför rätta och rättsväsendet visar att brott mot djur är värda att ta på allvar är ett steg i rätt riktning. Samtidigt måste vi ifrågasätta om vår lagstiftning och myndigheternas resurser verkligen är tillräckliga när något sådant här kan hända rakt under näsan på myndigheterna, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

När åtalet väcktes lyftes också förundersökningssekretessen i ärendet. Djurens Rätt har nu tagit del av förundersökningsprotokollet som visar att vår polisanmälan bara skrapade på ytan. Redan i början av 2019 hade polisen tagit emot en anonym anmälan efter att ett företag som bränner kasserade djurkroppar upptäckt att djurfabriken hade skickat 36 döda kor i containrar som var avsedda för döda värphöns.

Kornas öron där id-numren tidigare funnits var avklippta och korna var enligt anmälan magra och smutsiga. Den obduktion som gjordes på en av korna efter uppmaning av åklagaren visade att kons kroppsvikt var ungefär en tredjedel av vad den borde ha varit med hänsyn till åldern samt att det inte rådde någon tvekan om att djuret självdött på grund av undernäring.

Av förundersökningsprotokollet framgår det att länsstyrelsen känt till problemen i den aktuella djurfabriken sedan åtminstone år 2010. Myndigheterna har utfört en stor mängd kontroller och utfärdat flera förelägganden, omhändertagit djur och fattat beslut om djurförbud. Djurfabriken har trots det kunnat fortsätta sin verksamhet. De allvarliga missförhållanden som Djurens Rätt anmälde tidigare i år omfattade misstänkta brott har alla skett efter att åtgärder från myndigheterna vidtagits.

– Det är ofattbart att detta tillåts ske, när är det egentligen nog? Brott mot djur måste tas på större allvar, av såväl politiker, myndigheter som rättsväsende. Det är inte rimligt att en djurfabrik får fortsätta plåga djur på det här sättet under pågående förundersökning om djurplågeri, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt anser att myndigheter måste ingripa mot och i förlängningen stänga ned verksamheter där djurhållningen inte uppfyller de krav som lagstiftningen ställer på hur djur får behandlas.

Foto: Länsstyrelsen i Värmland

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst. Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 50 000 medlemmar.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland22.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.

Djurens Rätt polisanmäler kycklinganläggning för djurplågeri10.11.2022 07:25:29 CET | Pressmeddelande

Smutsiga, döende och döda kycklingar. Turbokycklingar som har svårt att röra sig. Det är vad som syns på de bilder och filmklipp från en kycklinganläggning i Strängnäs kommun, som Djurens Rätt har mottagit från en anonym källa. Djurens Rätt har valt att polisanmäla anläggningen. Eftersom det handlar om många individer så kan fallet omfattas av den nya straffbestämmelsen grovt djurplågeri.