Efter fem dagar: 20 000 underskrifter på krav om kameraövervakning på slakterierna

- Allmänheten har reagerat både snabbt och kraftfullt på avslöjandet i TV4 om hur djur plågades på ett slakteri i Skåne. Vi vill att landsbygdsminister Jennie Nilsson snabbt går från ord till handling och inför kameraövervakning på slakterierna, säger Julia Engqvist, kampanjansvarig på World Animal Protection i Sverige.

Reaktionerna från allmänheten kom direkt efter inslaget i TV4, där man kunde se hur djur misshandlades och plågades. Inslaget visade också se att slakteriet följde gällande bestämmelser när en kontrollant var på plats, men frångick dem direkt när kontrollanten lämnade lokalen.  World Animal Protection fick ta emot många upprörda mail, samtal och kommentarer i de sociala kanalerna.

- Det vi kunde se var både vidrigt och skamligt. För att inte sådant ska kunna inträffa krävs att kontrollanterna kan övervaka slakterierna med kameror, säger Julia Engqvist.

World Animal Protection har redan varit i kontakt med landsbygdsminister Jennie Nilsson om behovet av kameraövervakning. Idag går organisationen vidare genom att skicka över 20 000 namnunderskrifter till landsbygdsministern. Samtliga riksdagspartier kommer också att kontaktas under dagen.

- Vi fortsätter med vår namninsamling, men vi vill visa landsbygdsministern vilket tryck det är i frågan. Allmänheten vill se agerande nu! säger Julia Engqvist.

Landsbygdsminister Jennie Nilsson har uttalat att hon är beredd att överväga om kameraövervakning ska införas. Riksdagspartierna har också i varierad skala uttalat att kontrollerna på slakterierna bör skärpas. En del anser att kameraövervakning bör övervägas och ett antal riksdagsledamöter har redan motionerat om det.

- Det finns ingen anledning att vänta utan vi kräver att regeringen omedelbart sätter igång det arbete som krävs för kameraövervakning på slakterierna. Vi kräver också att oppositionen i riksdagen agerar minst lika snabbt för att göra det möjligt, säger Julia Engqvist.

Här finns namninsamlingen.