Lidl Sverige

Efter svenska matproducenters rop på hjälp - 39 nya svenska leverantörer hos Lidl

Dela
Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter som stått utan avsättning för sina produkter när många hotell, restauranger och caféer har fått färre besökare, begränsat sin verksamhet eller stängt. Många producenter står inför ett akut hot och risken att behöva lägga ned sin verksamhet. Följden riskerar därmed bli en ökad arbetslöshet och krossade drömmar.
Lidl har på rekordsnabb tid skrivit avtal med nära 40 nya svenska matproducenter och utökar det svenska sortimentet ännu mer.
Lidl har på rekordsnabb tid skrivit avtal med nära 40 nya svenska matproducenter och utökar det svenska sortimentet ännu mer.

- I Expressen publicerades den 25 mars ett nödrop från svenska matproducenter som vi på Lidl besvarade  samma dag. Vi snabbade på processen för att plocka in nya leverantörer i alla våra butiker och gav alla intresserade matproducenter möjlighet att presentera sina produkter för oss. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige.

Hittills har Lidl Sverige tecknat avtal med nästan 40 nya leverantörer från olika delar av landet, det är allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten. Lidl har sedan tidigare ett brett sortiment av svenska livsmedel, ett sortiment företaget hela tiden jobbar för att utöka ytterligare. Nu får de svenska matproducenternas knappt 60 produkter samsas med livsmedelskedjans övriga breda sortiment från svenska och internationella leverantörer i samtliga 195 butiker runt om i landet.

- Uppropet i Expressen resulterade i att två av våra populäraste bröd från och med v. 22 finns i alla Lidls 195 butiker! Efter att den 18 mars permitterat personalen och gått ned till 16 timmars arbetsvecka, kunde vi från och med den 14 maj köra på för fullt och till och med nyanställa. Vi är tacksamma och innerligt glada över det engagemang man visat från Lidls sida, och ser förutsättningar för ett mycket gott samarbete, säger Thomas Farnefalk, Senior Advisor vid Green Bakery i Angered.

- Det är kul att Lidl tänker annorlunda. All volym hjälper förstås i ett ostabilt läge. Men det är särskild uppmuntrande att Lidl har ansträngt sig att hjälpa mindre företag och sträcker ut en hand, med personlig kontakt, snabba beslut och hjälp att enkelt komma igång. Det känns som ett familjeföretag, inte alls vad jag hade förväntat mig. Det tog bara några veckor från det att vi fick en första kontakt till att produkterna fanns i butik, säger Alex Cartwright, VD, vid Fjällbergets Bageri i Hofors.

- Eftersom Rutasoka har cirkulär ekonomi som affärsmodell kommer Lidl bidra med att 140 mammor i Kongo kan föda i en trygg och hygienisk miljö, bara genom sin första order, säger Rebu Burubwa, VD, Rutasoka Coffee, Hisings Backa.


Nya leverantörer:
Allmanns, Borås, Region Västra Götaland
Aqua Nobel, Mörarp, Region Skåne
Bager's, Bjärred, Region Skåne
Bastuträsk, Bastuträsk, Region Västerbotten
Bejis havrebollar, Tyresö, Region Stockholm
Bjärefågel, Båstad, Region Skåne
Bosphorus Matkluster, Norsborg, Region Stockholm
Cajom Pepparrot AB, Fjärås, Region Halland
Drop Coffee, Stockholm, Region Stockholm
Emåmejeriet, Hultsfred, Region Kalmar Län
Falkeskog Delikatesser AB, Sölvesborg, Region Blekinge
Fjällbergets bageri, Hofors; Gävleborg
Green Bakery, Angered, Region Västra Götaland
Hammars Bryggeri, Hammar, Region Örebro Län
Herrgårdstoppen, Strömsnäsbruk, Region Kronoberg
Horda jersey, Moheda, Region Kronoberg
Hugo & Celine, Stockholm, Region Stockholm
Härjedalsbröd, Lillhärdal, Region Jämtland Härjedalen
Härryda Karlsson, Härryda, Region Västra Götaland
Kalmar Bageri, Ålem, Region Kalmar Län
KitchenWiz, Billdal, Region Västra Götaland
Kling Glass, Mariestad, Region Västra Götaland
Malmö Chokladfabrik, Malmö, Region Skåne
MOAB, Kumla, Region Örebro Län
Mora Bryggeri, Mora, Region Dalarna
Nordisk Råvara, Stockholm, Region Stockholm
One Cake, Jonsered, Region Västra Götaland
OnetoHundred, Arlöv, Region Skåne
Puckies of Sweden, Ingarö; Region Stockholm
Rescued Fruits, Helsingborg, Region Skåne
Rutasoka, Hisings backa, Region Västra Götaland
Rydbergs, Uddevalla, Region Västra Götaland
Skånsk Chili, Landskrona, Region Skåne
Stafva Mejeri, Djursholm, Region Stockholm
Stensåkra charkuteri & deli, Vetlanda, Region Jönköping
Swedish Tonic, Stockholm, Region Stockholm
Vega Bryggeri, Göteborg, Region Västra Götaland
Wurstmaster, Johanneshov, Region Stockholm
Österlenbryggarna, Tomelilla, Region Skåne

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Lidl har på rekordsnabb tid skrivit avtal med nära 40 nya svenska matproducenter och utökar det svenska sortimentet ännu mer.
Lidl har på rekordsnabb tid skrivit avtal med nära 40 nya svenska matproducenter och utökar det svenska sortimentet ännu mer.
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Glass från Horda Jersey - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor
Glass från Horda Jersey - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor
Ladda ned bild
Kaffe från Rutasoka Coffee - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor
Kaffe från Rutasoka Coffee - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye