Efter svenska matproducenters rop på hjälp - 39 nya svenska leverantörer hos Lidl

Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter som stått utan avsättning för sina produkter när många hotell, restauranger och caféer har fått färre besökare, begränsat sin verksamhet eller stängt. Många producenter står inför ett akut hot och risken att behöva lägga ned sin verksamhet. Följden riskerar därmed bli en ökad arbetslöshet och krossade drömmar.

Lidl har på rekordsnabb tid skrivit avtal med nära 40 nya svenska matproducenter och utökar det svenska sortimentet ännu mer.

- I Expressen publicerades den 25 mars ett nödrop från svenska matproducenter som vi på Lidl besvarade  samma dag. Vi snabbade på processen för att plocka in nya leverantörer i alla våra butiker och gav alla intresserade matproducenter möjlighet att presentera sina produkter för oss. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige.

Hittills har Lidl Sverige tecknat avtal med nästan 40 nya leverantörer från olika delar av landet, det är allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten. Lidl har sedan tidigare ett brett sortiment av svenska livsmedel, ett sortiment företaget hela tiden jobbar för att utöka ytterligare. Nu får de svenska matproducenternas knappt 60 produkter samsas med livsmedelskedjans övriga breda sortiment från svenska och internationella leverantörer i samtliga 195 butiker runt om i landet.

- Uppropet i Expressen resulterade i att två av våra populäraste bröd från och med v. 22 finns i alla Lidls 195 butiker! Efter att den 18 mars permitterat personalen och gått ned till 16 timmars arbetsvecka, kunde vi från och med den 14 maj köra på för fullt och till och med nyanställa. Vi är tacksamma och innerligt glada över det engagemang man visat från Lidls sida, och ser förutsättningar för ett mycket gott samarbete, säger Thomas Farnefalk, Senior Advisor vid Green Bakery i Angered.

- Det är kul att Lidl tänker annorlunda. All volym hjälper förstås i ett ostabilt läge. Men det är särskild uppmuntrande att Lidl har ansträngt sig att hjälpa mindre företag och sträcker ut en hand, med personlig kontakt, snabba beslut och hjälp att enkelt komma igång. Det känns som ett familjeföretag, inte alls vad jag hade förväntat mig. Det tog bara några veckor från det att vi fick en första kontakt till att produkterna fanns i butik, säger Alex Cartwright, VD, vid Fjällbergets Bageri i Hofors.

- Eftersom Rutasoka har cirkulär ekonomi som affärsmodell kommer Lidl bidra med att 140 mammor i Kongo kan föda i en trygg och hygienisk miljö, bara genom sin första order, säger Rebu Burubwa, VD, Rutasoka Coffee, Hisings Backa.

Nya leverantörer:
Wurstmaster, Johanneshov, Region Stockholm
Österlenbryggarna, Tomelilla, Region Skåne

Glass från Horda Jersey - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor
Kaffe från Rutasoka Coffee - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.