Efter svenska matproducenters rop på hjälp - 39 nya svenska leverantörer hos Lidl

Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter som stått utan avsättning för sina produkter när många hotell, restauranger och caféer har fått färre besökare, begränsat sin verksamhet eller stängt. Många producenter står inför ett akut hot och risken att behöva lägga ned sin verksamhet. Följden riskerar därmed bli en ökad arbetslöshet och krossade drömmar.

Lidl har på rekordsnabb tid skrivit avtal med nära 40 nya svenska matproducenter och utökar det svenska sortimentet ännu mer.

- I Expressen publicerades den 25 mars ett nödrop från svenska matproducenter som vi på Lidl besvarade  samma dag. Vi snabbade på processen för att plocka in nya leverantörer i alla våra butiker och gav alla intresserade matproducenter möjlighet att presentera sina produkter för oss. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige.

Hittills har Lidl Sverige tecknat avtal med nästan 40 nya leverantörer från olika delar av landet, det är allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten. Lidl har sedan tidigare ett brett sortiment av svenska livsmedel, ett sortiment företaget hela tiden jobbar för att utöka ytterligare. Nu får de svenska matproducenternas knappt 60 produkter samsas med livsmedelskedjans övriga breda sortiment från svenska och internationella leverantörer i samtliga 195 butiker runt om i landet.

- Uppropet i Expressen resulterade i att två av våra populäraste bröd från och med v. 22 finns i alla Lidls 195 butiker! Efter att den 18 mars permitterat personalen och gått ned till 16 timmars arbetsvecka, kunde vi från och med den 14 maj köra på för fullt och till och med nyanställa. Vi är tacksamma och innerligt glada över det engagemang man visat från Lidls sida, och ser förutsättningar för ett mycket gott samarbete, säger Thomas Farnefalk, Senior Advisor vid Green Bakery i Angered.

- Det är kul att Lidl tänker annorlunda. All volym hjälper förstås i ett ostabilt läge. Men det är särskild uppmuntrande att Lidl har ansträngt sig att hjälpa mindre företag och sträcker ut en hand, med personlig kontakt, snabba beslut och hjälp att enkelt komma igång. Det känns som ett familjeföretag, inte alls vad jag hade förväntat mig. Det tog bara några veckor från det att vi fick en första kontakt till att produkterna fanns i butik, säger Alex Cartwright, VD, vid Fjällbergets Bageri i Hofors.

- Eftersom Rutasoka har cirkulär ekonomi som affärsmodell kommer Lidl bidra med att 140 mammor i Kongo kan föda i en trygg och hygienisk miljö, bara genom sin första order, säger Rebu Burubwa, VD, Rutasoka Coffee, Hisings Backa.

Nya leverantörer:
Wurstmaster, Johanneshov, Region Stockholm
Österlenbryggarna, Tomelilla, Region Skåne

Glass från Horda Jersey - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor
Kaffe från Rutasoka Coffee - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.

Efter kundklubbs-succén: Lidl lanserar bonussystem29.4.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

I oktober förra året lanserade Lidl sin första kundklubb i Sverige vilket snabbt blev en succé. Genom appen Lidl Plus får kunderna tillgång till rabatter och kampanjpriser samtidigt som kvitton och kuponger samlas för en smidigare köpupplevelse. Nu, ett halvår senare, lanseras ett bonussystem för att ytterligare premiera trogna kunder. Med start den 1 maj får Lidls kunder återbäring i form av värdekuponger när de registrerar sina köp i Lidl Plus.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.