Efter svenska matproducenters rop på hjälp - 39 nya svenska leverantörer hos Lidl

Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter som stått utan avsättning för sina produkter när många hotell, restauranger och caféer har fått färre besökare, begränsat sin verksamhet eller stängt. Många producenter står inför ett akut hot och risken att behöva lägga ned sin verksamhet. Följden riskerar därmed bli en ökad arbetslöshet och krossade drömmar.

Lidl har på rekordsnabb tid skrivit avtal med nära 40 nya svenska matproducenter och utökar det svenska sortimentet ännu mer.

- I Expressen publicerades den 25 mars ett nödrop från svenska matproducenter som vi på Lidl besvarade  samma dag. Vi snabbade på processen för att plocka in nya leverantörer i alla våra butiker och gav alla intresserade matproducenter möjlighet att presentera sina produkter för oss. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige.

Hittills har Lidl Sverige tecknat avtal med nästan 40 nya leverantörer från olika delar av landet, det är allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten. Lidl har sedan tidigare ett brett sortiment av svenska livsmedel, ett sortiment företaget hela tiden jobbar för att utöka ytterligare. Nu får de svenska matproducenternas knappt 60 produkter samsas med livsmedelskedjans övriga breda sortiment från svenska och internationella leverantörer i samtliga 195 butiker runt om i landet.

- Uppropet i Expressen resulterade i att två av våra populäraste bröd från och med v. 22 finns i alla Lidls 195 butiker! Efter att den 18 mars permitterat personalen och gått ned till 16 timmars arbetsvecka, kunde vi från och med den 14 maj köra på för fullt och till och med nyanställa. Vi är tacksamma och innerligt glada över det engagemang man visat från Lidls sida, och ser förutsättningar för ett mycket gott samarbete, säger Thomas Farnefalk, Senior Advisor vid Green Bakery i Angered.

- Det är kul att Lidl tänker annorlunda. All volym hjälper förstås i ett ostabilt läge. Men det är särskild uppmuntrande att Lidl har ansträngt sig att hjälpa mindre företag och sträcker ut en hand, med personlig kontakt, snabba beslut och hjälp att enkelt komma igång. Det känns som ett familjeföretag, inte alls vad jag hade förväntat mig. Det tog bara några veckor från det att vi fick en första kontakt till att produkterna fanns i butik, säger Alex Cartwright, VD, vid Fjällbergets Bageri i Hofors.

- Eftersom Rutasoka har cirkulär ekonomi som affärsmodell kommer Lidl bidra med att 140 mammor i Kongo kan föda i en trygg och hygienisk miljö, bara genom sin första order, säger Rebu Burubwa, VD, Rutasoka Coffee, Hisings Backa.

Nya leverantörer:
Wurstmaster, Johanneshov, Region Stockholm
Österlenbryggarna, Tomelilla, Region Skåne

Glass från Horda Jersey - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor
Kaffe från Rutasoka Coffee - en av cirka 60 nya svenska produkter på Lidls hyllor

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.