Efter uppropet från svenska matproducenter: Lidl tecknar nya avtal för att säkra svensk livsmedelsproduktion

Efter att ett stort antal lokala matproducenter i förra veckan gick ut med en vädjan om stöd från livsmedelskedjorna agerade Lidl direkt och uppmanade, genom en debattartikel i Expressen, svenska bönder och producenter att kontakta dem. Gensvaret blev enormt och på rekordsnabb tid är nu flera nya avtal tecknade.

Hammars Bryggeri - En av Sveriges små matproducenter som Lidl tecknat avtal med för att säkra svensk livsmedelsproduktion

Lidl genomför just nu flera insatser för att stötta de små, svenska leverantörerna som drabbats hårt av coronapandemin. I förra veckan gick de ut och uppmanade landets bönder och producenter att kontakta dem. Syftet var att stötta de svenska leverantörerna genom nya samarbeten och att ta in fler svenska produkter i butikerna. Gensvaret har sedan dess varit enormt. Det är både små, medelstora och stora företag inom bland annat kött och chark, frukt och grönt, mejeri och konfektyr, från alla delar av landet som visat intresse. Redan nu har tre nya avtal tecknats.

- Vi går igenom alla de intresseanmälningar som inkommit och vet redan nu att vi kommer gå vidare med ett flertal leverantörer. Vår förhoppning är dessa nya samarbeten ska bli långsiktiga och att de ska vara fruktsamma för båda parter. Vi vill bidra till att stödja många av de matproducenter som kämpar för sin överlevnad och hjälpa till att trygga den svenska livsmedelsproduktionen, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Först ut bland de nya leverantörerna är Malmö Chokladfabrik, Kalmar Bageri och Hammars bryggeri.

- Det här är otroligt välkommet för hela kollektivet av små producenter. Våra kunder finns framförallt inom besöksnäringen – hotell, caféer, konditorier och bagerier, som på grund av pandemin har tappat massor av kunder. Genom den här möjligheten kan vi nu sälja choklad som vi annars inte skulle ha fått såld. Det innebär också att fler upptäcker våra produkter, säger Jens Fylkner, VD och delägare på Malmö Chokladfabrik.

- Vi är en liten aktör och blev i och med coronapandemin helt beroende av att dagligvaruhandeln kan hjälpa oss. Nu ger Lidl oss chansen att komma ut med våra produkter och det är otroligt häftigt att allt gått så snabbt. Det här måste ha varit världshistoriens snabbaste upphandling, säger Robert Henrysson, ägare på Hammars bryggeri.

Lidl har redan idag effektiva inköpsprocesser. För att påskynda arbetet med att ta in nya leverantörer och underlätta för befintliga har de under den senaste veckan sett över och anpassat process och avtalsvillkor ytterligare. Lidl Sverige distribuerar idag produkter från runt 150 svenska leverantörer. Målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

Hammars Bryggeri
Hammars Bryggeri
Malmö Chokladfabrik

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.