Efter uppropet från svenska matproducenter: Ytterligare tre svenska leverantörer till Lidl

Lidl tecknar ytterligare tre avtal med svenska livsmedelsproducenter; Bjärefågel, Aqua Nobel och Emåmejeriet. Totalt har sex nya avtal tecknats under den senaste veckan, en följd av att ett stort antal lokala matproducenter gick ut med en vädjan om stöd från livsmedelskedjorna.

Lidl har skrivit avtal med ytterligare tre små svenska matproducenter - Bjärefågels ägare och grundare Martin och Per-Olof Ingemarsson: "Detta betyder väldigt mycket för oss och våra små uppfödare. Det visar att Lidl menar allvar med små producenter."

Lidl genomför just nu flera insatser för att stötta de små, svenska leverantörerna som drabbats hårt av coronapandemin. I förra veckan gick de ut och uppmanade landets bönder och producenter att kontakta dem. Syftet var att stötta de svenska leverantörerna genom nya samarbeten. Gensvaret blev enormt och under veckan tecknades tre nya avtal, med Malmö Chokladfabrik, Kalmar Bageri och Hammars bryggeri. Nu är det klart att även Bjärefågel, Aqua Nobel och Emåmejeriet blir nya leverantörer till Lidl.

- Vi har på väldigt kort tid tecknat avtal med sex nya leverantörer och jag är imponerad av hela vår inköpsavdelning som bidragit till det här. Det här hade inte varit möjligt om det inte vore för vårt sätt att jobba. Vår organisation är, trots vår storlek, vana vid att jobba både snabbt och flexibelt. Vi hoppas nu dels på att kunna teckna ytterligare avtal men också att vi kan inspirera andra att tänka likadant, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

- Samarbetet med Lidl ökar våra chanser att överleva det här och det är en enormt stor glädje att få ut våra produkter över hela landet mitt i en nationell kris. Vi tror och hoppas att det här kommer bli bra för båda parter. Hela processen har gått oerhört fort - all heder åt Lidl, säger Christian Willamsson, säljchef på Emåmejeriet.

- Normalt sett säljer vi våra produkter till flygbolag, tåg och researrangörer, men i och med coronapandemin har vi nu tappat hela resenäringen. Samarbetet innebär att vi kan hålla oss flytande så vi överlever den här krisen. Vi är så tacksamma och hoppas på ett långsiktigt samarbete, säger Patric Strandqvist, försäljningschef på Aqua Nobel.

Lidl har redan idag effektiva inköpsprocesser. För att påskynda arbetet med att ta in nya leverantörer och underlätta för befintliga har de under de senaste veckorna sett över och anpassat process och avtalsvillkor ytterligare.

Bjärefågel
Aqua Nobel
Emåmejeriet

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 194 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl tog bort plasten runt tulpanbuketterna: Minskade plastanvändningen med 2,6 ton21.4.2020 07:00:03 CESTPressmeddelande

Genom att ta bort plasten från svenskarnas favoritvårtecken, tulpanerna, har Lidl sparat mer än 2,6 ton plast hittills under 2020. Svenska Lidl fortsätter sitt arbete med att minska användningen av engångsplast i sina förpackningar. Målet är att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar 2025 samtidigt som den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent.