Efter voffskriet – råttan kommer tillbaka till IKEA

Vissa beslut skapar stor ilska. När IKEA skulle ta bort gosedjuret GOSIG RÅTTA protesterade ett tusental hundar och hundägare och vädjade till IKEA att ändra sig. Igår kom beskedet – råttan kommer tillbaka till IKEA. – Vi bestämde oss för att vara på våra fyrfotade vänners sida, säger Bojan Stupar, gosedjursansvarig på IKEA Sverige.

2009 lanserade IKEA en råtta i sitt gosedjurssortiment som barn skulle kunna krama, trösta, busa och lyssna på. Det var inte bara barnen som tog råttan till sitt hjärta. Oväntat nog var gosedjuret även populärt hos hundratals hundar av olika raser runt om i världen. Efter att ha sålt råttan i tio år planerade IKEA att under 2019 fasa ur den ur sortimentet och ersätta den med en blåval.

IKEA fick hundratals kommentarer på sin Facebooksida och många upprörda hundägare på besök i varuhusen. På IKEA har man aldrig tidigare märkt av ett sådant uppror mot att en produkt ska utgå ur sortimentet.

Linnéa i Göteborg vad en av de som blev upprörda över IKEAs beslut. Hennes hund Petrusjka tuggar gärna på GOSIG RÅTTA.
– Ja, för sjutton, hon ville envist låna just en sådan hemma hos en hundkompis så till slut insåg jag ju att det är väl klart hon måste få en egen, sa hon till Expressen i mars.

Även Sveriges största hundblogg, Dognews, blev upprörda. De skrev ett öppet brev där de uppmanade IKEA att tänka om.

– När vi märkte flodvågen av upprörda hundägare förstod jag att vi gjort ett misstag. Som en global organisation med inköp planerade långt i förväg är sådana här beslut inte helt enkla att ändra, men vi bestämde oss för att vara på hundarnas sida, säger Bojan Stupar, gosedjursansvarig på IKEA Sverige.

Under torsdagen knackade Felix och Jon från IKEA på Dognews dörr utanför Göteborg med en kasse full av råttor och nyheten att GOSIG RÅTTA kommer stanna i sortimentet.

– De enda leksaker som våra hundar inte har lyckats bita sönder är IKEA-råttorna. Många vanliga hundleksaker går sönder inom mindre än en timme. Vi visade en IKEA-råtta till Felix och Jon som vi haft i 4 år och som blivit tvättad i tvättmaskin hur många gånger som helst och fortfarande är hel, skriver Susann Olhage, grundare av Dognews, på deras blogg

– Vi vet även att många önskar att vi förutom råttan ska behålla den mindre musen i sortimentet. Tyvärr är detta inte något vi kommer ha möjlighet till, men vi hoppas att de hundar som älskat den antingen ska börja jaga större byten som råttan, avslutar Bojan.

Madicken, omgiven av hundar
Nyfikna hundar som får råttor
Susann Olhage, Dognews
Dognews IKEA GOSIOG RÅTTA
GOSIG RÅTTA 1
GOSIG RÅTTA 2

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och