Efter voffskriet – råttan kommer tillbaka till IKEA

Vissa beslut skapar stor ilska. När IKEA skulle ta bort gosedjuret GOSIG RÅTTA protesterade ett tusental hundar och hundägare och vädjade till IKEA att ändra sig. Igår kom beskedet – råttan kommer tillbaka till IKEA. – Vi bestämde oss för att vara på våra fyrfotade vänners sida, säger Bojan Stupar, gosedjursansvarig på IKEA Sverige.

2009 lanserade IKEA en råtta i sitt gosedjurssortiment som barn skulle kunna krama, trösta, busa och lyssna på. Det var inte bara barnen som tog råttan till sitt hjärta. Oväntat nog var gosedjuret även populärt hos hundratals hundar av olika raser runt om i världen. Efter att ha sålt råttan i tio år planerade IKEA att under 2019 fasa ur den ur sortimentet och ersätta den med en blåval.

IKEA fick hundratals kommentarer på sin Facebooksida och många upprörda hundägare på besök i varuhusen. På IKEA har man aldrig tidigare märkt av ett sådant uppror mot att en produkt ska utgå ur sortimentet.

Linnéa i Göteborg vad en av de som blev upprörda över IKEAs beslut. Hennes hund Petrusjka tuggar gärna på GOSIG RÅTTA.
– Ja, för sjutton, hon ville envist låna just en sådan hemma hos en hundkompis så till slut insåg jag ju att det är väl klart hon måste få en egen, sa hon till Expressen i mars.

Även Sveriges största hundblogg, Dognews, blev upprörda. De skrev ett öppet brev där de uppmanade IKEA att tänka om.

– När vi märkte flodvågen av upprörda hundägare förstod jag att vi gjort ett misstag. Som en global organisation med inköp planerade långt i förväg är sådana här beslut inte helt enkla att ändra, men vi bestämde oss för att vara på hundarnas sida, säger Bojan Stupar, gosedjursansvarig på IKEA Sverige.

Under torsdagen knackade Felix och Jon från IKEA på Dognews dörr utanför Göteborg med en kasse full av råttor och nyheten att GOSIG RÅTTA kommer stanna i sortimentet.

– De enda leksaker som våra hundar inte har lyckats bita sönder är IKEA-råttorna. Många vanliga hundleksaker går sönder inom mindre än en timme. Vi visade en IKEA-råtta till Felix och Jon som vi haft i 4 år och som blivit tvättad i tvättmaskin hur många gånger som helst och fortfarande är hel, skriver Susann Olhage, grundare av Dognews, på deras blogg

– Vi vet även att många önskar att vi förutom råttan ska behålla den mindre musen i sortimentet. Tyvärr är detta inte något vi kommer ha möjlighet till, men vi hoppas att de hundar som älskat den antingen ska börja jaga större byten som råttan, avslutar Bojan.

Madicken, omgiven av hundar
Nyfikna hundar som får råttor
Susann Olhage, Dognews
Dognews IKEA GOSIOG RÅTTA
GOSIG RÅTTA 1
GOSIG RÅTTA 2

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

Ingka Group ökar sina hållbarhetsinvesteringar med över 6 miljarder kronor under hela kommande år2.9.2020 16:04:09 CESTPressmeddelande

Ingka Group kommer att öka sina investeringar med syfte att nå IKEA:s övergripande mål att bli klimatpositivt till år 2030*. Under kommande 12 månader har koncernen åtagit sig att investera cirka 6 miljarder kronor i företag, lösningar och i den egna verksamheten, vilket innebär att den totala summan för investeringar i hållbarhet uppgår till 3,8 miljarder euro – närmare 40 miljarder kronor.

Lek, visa upp och lek om igen: IKEA och LEGO Group lanserar kreativ lösning som förenar lek och förvaring27.8.2020 09:00:15 CESTPressmeddelande

Idag kan IKEA of Sweden AB och LEGO Group avslöja resultatet av sitt samarbete. De två varumärkena har slagit sina påsar ihop för att skapa en lekfull förvaringslösning, BYGGLEK. BYGGLEK består av en serie förvaringslådor med LEGO® knoppar och en uppsättning specialgjorda klossar som uppmuntrar till lek och gör förvaringen i hemmet lite roligare. BYGGLEK säljs i alla svenska IKEA varuhus och på IKEA.se från och med den 1 oktober 2020.