Einar Mattsson förlänger stödet till Läxhjälpen i Hjulsta

Einar Mattsson förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen i ytterligare tre år, med fokus på Hjulstaskolan i Stockholm. Samarbetets syfte är att genom Läxhjälpsprogrammet ge högstadieelever bättre förutsättningar att uppnå gymnasiebehörighet och samtidigt få ökat självförtroende och inspiration inför framtiden. Insatsen bidrar även till att skapa bättre förutsättningar kring integration och trygghet i Hjulstaområdet.

Einar Mattsson och Stiftelsen Läxhjälpen har samarbetat sedan 2015. Företaget stöttar då elever på Hjulstaskolan i Stockholm som riskerar att inte få gymnasiebehörighet att få bättre förutsättningar för att klara grundskolan. Stöttningen sker genom Läxhjälpens riktade och resultatfokuserade Läxhjälpsprogram, där högskolestudenter och elever träffas två kvällar i veckan. Under dessa tillfällen får eleverna stöd i läxläsningen och en möjlighet att sätta upp mål. Det kan också bli samtal om framtiden med läxhjälparna, som ofta fungerar som förebilder.
Nu förlänger Einar Mattsson samarbetet i ytterligare tre år så att verksamheten kan fortgå, och bidra till en positiv utveckling för läxhjälpseleverna såväl som för hela Hjulstaområdet.

– Att fler elever klarar grundskolan har inte bara en positiv effekt på de specifika eleverna, utan också på deras klasskamrater, familjer och bostadsområde. Att Einar Mattsson väljer att fortsätta stötta Läxhjälpen i Hjulstaskolan efter flera år av ett kvalitativt och lyckat samarbete med goda resultat är därför oerhört positivt, berättar Erica Hagström, regionchef på Stiftelsen Läxhjälpen.

Förra läsåret var det 16 480 elever som stod på skolavslutningen i nian utan gymnasiebehörighet. Den faktor som är mest bidragande till en elevs chanser att klara skolan är föräldrarnas utbildningsnivå. På Hjulstaskolan når en särskilt stor andel av eleverna inte behörighet – bara drygt hälften har uppnått det i slutet av nian de senaste tio åren. Bland läxhjälpseleverna på skolan ser man dock att en större andel når behörighet: 74% förra året, 88% 2019 och och 73% 2018. Detta trots att många av eleverna saknar godkända betyg i sina kärnämnen när de påbörjar programmet.

– Einar Mattsson har sedan 2015 haft ett nära samarbete Läxhjälpen och nu har vi valt att förlänga och utöka samarbetet ytterligare tre år. Vi kan se att en fungerande skola där elever får gymnasiekompetens bygger och förstärker lokalsamhället i Hjulsta. Sedan är det är väldigt kul att se att många av Läxhjälparna/lärarna kommer från Hjulsta och även från andra delar av Järva, avslutar Martin Fors, fastighetschef Einar Mattsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Martin Fors, fastighetschef Einar Mattsson, 076-542 67 90, martin.fors@einarmattsson.se

Erica Hagström, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen, 076-170 45 88, erica@laxhjalpen.se

”Einar Mattsson vill på riktigt lämna efter sig fastigheter alla kan vara stolta över” – fredagsporträttet med Martin Berglund11.6.2021 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Han förmedlar trots högt arbetstryck en känsla av stort lugn. Med denna approach tar sig Martin an försäljningsansvaret för de stora bostadsprojekt som Einar Mattsson uppför med eget byggbolag. Hans vardag är fylld av jobb, barn, familj, vänner och bollar och det blir inte många minuter över till någon bokläsning. Här är vår metodiske teamspelare Martin Berglund:

”Jag är omgiven av trygga och kunniga kollegor”— fredagsporträttet med Hjulsta-teamet4.6.2021 10:44:19 CEST | Blogginlägg

Denna vecka har vi stort fokus på Järvaveckan. Vad passar då bättre än att vi avslutar den med ett stort gäng ur teamet som jobbar i Hjulsta. Teamet hänger gärna med på trygghetsvandringarna på fritiden efter att de slutat jobbet. Tillsammans med tjänstemän och politiker från Stockholms stad, förvaltarna, polisen och andra fastighetsägare i Järva visar de stolta upp området. Här är de, nästan hela gänget:

Järvaveckan 2021 blir ”Järvaveckan Live” med hundratals timmar direktsändning från studio i Rinkeby30.5.2021 07:07:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson har länge stöttat Global Village på olika sätt. I år är vi partner till Järvaveckan Live, ett digitalt event som kan nå ännu fler i hela Sverige. Med ett späckat program från studion i Rinkeby livesänds 100 timmars samtal, debatter och reportage — allt under konceptet ”Järva Live”. Sändningarna kan du se dygnet runt från den 2–6 juni. Programledare för sändningarna kommer Kakan Hermansson, Segal Mohamed, Martin Mutumba och Claes de Faire vara.