Einride och Lidl rullar igång intelligent och hållbar transport

Techföretaget Einride och livsmedelskedjan Lidl driftsätter nu ny, uppkopplad eltransport som bolagen utvecklat tillsammans sedan april förra året. Lanseringen är ett viktigt steg i det strategiska innovationssamarbete som företagen initierade 2017 för att elektrifiera och automatisera transport.

Lidl och Einride har sedan partnerskapets start haft som ambition att både elektrifiera och med tiden automatisera leveranser från Lidls centrallager till butikerna. Nu har bolagen driftsatt ny, uppkopplat eltransport för Lidls centrallager i Rosersberg utanför Stockholm, vilket eliminerar utsläppen och minskar kostnaderna. Som en del av systemet rullar en elektrisk lastbil som är försedd med Einrides mjukvara för styrning och övervakning. Den rullar 324 km per dag och levererar dagligen till fem butiker i Stockholmsregionen, i genomsnitt 104 pallar per dag.

- Vi ska vara branschledande för hållbara och helt fossilfria transporter till 2025. Ett viktigt steg på den resan är att vi nu driftsatt vårt första helt elektriska fordon. Det här är ett inledande steg i en större omställning och under de kommande åren hoppas vi kunna utöka andelen intelligenta, elektrisk leveranser kraftigt. Med de elektrifierade transporterna – i kombination med nya lösningar för samarbete, planering och digitalisering – räknar vi med att kunna både minska kostnader och miljöpåverkan, säger Carl Ceder, Logistikchef Lidl Sverige.

Planen är långsiktig, med 2025 som första stora milstolpe. Då ska en betydande andel av alla leveranser ske med elektriska fordon och förhoppningen är att en stor del dessutom kan ske utan någon förare. Att Lidl nu är igång med omställningen är ett viktigt steg på vägen.

- Det här visar för branschen att omställningen mot mer hållbar och kostnadseffektiv frakt enkelt kan påbörjas redan idag. Tekniken finns och med Einrides mobilitetsplattform framtidssäkrar du dina leveranser med elektrisk och autonom transport. Vi är stolta över vårt strategiska partnerskap med Lidl som driver på innovation och bygger ett logistiksystem i världsklass, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef för Einride.

Efter driftsättningen av eltransporten i Rosersberg kommer man successivt skruva upp takten och utöka andelen elektrisk och uppkopplad transport.

Lidl arbetar sedan tidigare med ett smart logistiksystem som har utgångspunkt i centraliserade lager. Dessutom fyller man varje lastbil till 93 procent vilket gör att livsmedelskedjan kan hålla nere antalet leveranser till endast en per dygn. Idag körs 76 procent av lastbilarna i Lidls flotta på fossilfritt bränsle.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast12.5.2021 15:00:53 CEST | Pressmeddelande

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.

Efter kundklubbs-succén: Lidl lanserar bonussystem29.4.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

I oktober förra året lanserade Lidl sin första kundklubb i Sverige vilket snabbt blev en succé. Genom appen Lidl Plus får kunderna tillgång till rabatter och kampanjpriser samtidigt som kvitton och kuponger samlas för en smidigare köpupplevelse. Nu, ett halvår senare, lanseras ett bonussystem för att ytterligare premiera trogna kunder. Med start den 1 maj får Lidls kunder återbäring i form av värdekuponger när de registrerar sina köp i Lidl Plus.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.