Ekeby Hälsocenter kavlar upp i Gottsunda

Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter vaccinerar mot Covid-19 i vaccinationslokalen i Gottsunda Centrum. Ett team med sjuksköterskor, distriktssköterskor och apotekare deltar.

Vaccinationsteamet från Ekeby Hälsocenter

Det är full fart i Region Uppsalas vaccinationslokal i Gottsunda Centrum. Utanför ringlar sig en lång kö av personer som väntar på att bli vaccinerade. Upp till 120 personer per timme vaccineras i lokalen i Gottsunda Centrum.

- Vi är glada att så många kommer, det här är viktigt. Men alla tider är inte bokade, så vi uppmanar alla att boka en tid när det blir deras tur, säger distriktssköterskan Charlotta Hagström som är ansvarig för Ekeby Hälsocenters vaccinationsarbete under sommaren.

Vårdcentralen bidrar med upp till fyra vaccinationsstationer per dag under sommaren. Första vaccinationsdagen vaccinerades 340 personer av teamet från Ekeby Hälsocenter.

Medarbetare från Ekeby Hälsocenters systermottagningar Aros Hälsocenter och Digitala Vårdhjälpen hjälper till med bemanningen under sommaren. Mottagningarna är en del av koncernen Ekebygruppen som är verksam inom vård och omsorg.

- Vi stödjer kampanjen "Kavla upp" och vill bidra till att få stopp på pandemin, säger Mats Brolin, verkställande direktör för Ekebygruppen.

Tidigare i vintras vaccinerade Ekeby Hälsocenter tillsammans med sin systervårdcentral Aros Hälsocenter personer på särskilda boenden och inom hemtjänsten.

Medicinskt ansvarig är allmänläkaren och verksamhetschefen Simon Hellström.

- Vi är glada och stolta över att kunna hjälpa till under sommaren. Ekebygruppen har redan vaccinerat över 1000 personer i egna lokaler och på de särskilda boenden som vi bemannar med läkare. Nu ser vi fram emot att bidra med vår erfarenhet för att ordna med ett effektivt flöde och hinna vaccinera så många som möjligt under trygga och säkra förhållanden, säger Simon Hellström.

Vaccinationsteamet från Ekeby Hälsocenter
Sjuksköterskan Maja Gunsjö Eriksson förbereder vaccinet

018-419 91 02http://www.meliva.se

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB är en del av Meliva AB som är verksam inom hälso- och sjukvård.

Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård och företagshälsovård, samt social omsorg.

Ekeby HälsocenterAros Hälsocenter har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Uppsala Hälsocenter är filial till Aros Hälsocenter.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

FrisQa Företagshälsa erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på drygt 100 mkr.

Ekebygruppen Vård och Omsorg AB ägs av Meliva AB sedan 2022-02-07.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se och www.meliva.se.