Ekeby Hälsocenter kavlar upp i Gottsunda

Vårdcentralen Ekeby Hälsocenter vaccinerar mot Covid-19 i vaccinationslokalen i Gottsunda Centrum. Ett team med sjuksköterskor, distriktssköterskor och apotekare deltar.

Vaccinationsteamet från Ekeby Hälsocenter

Det är full fart i Region Uppsalas vaccinationslokal i Gottsunda Centrum. Utanför ringlar sig en lång kö av personer som väntar på att bli vaccinerade. Upp till 120 personer per timme vaccineras i lokalen i Gottsunda Centrum.

- Vi är glada att så många kommer, det här är viktigt. Men alla tider är inte bokade, så vi uppmanar alla att boka en tid när det blir deras tur, säger distriktssköterskan Charlotta Hagström som är ansvarig för Ekeby Hälsocenters vaccinationsarbete under sommaren.

Vårdcentralen bidrar med upp till fyra vaccinationsstationer per dag under sommaren. Första vaccinationsdagen vaccinerades 340 personer av teamet från Ekeby Hälsocenter.

Medarbetare från Ekeby Hälsocenters systermottagningar Aros Hälsocenter och Digitala Vårdhjälpen hjälper till med bemanningen under sommaren. Mottagningarna är en del av koncernen Ekebygruppen som är verksam inom vård och omsorg.

- Vi stödjer kampanjen "Kavla upp" och vill bidra till att få stopp på pandemin, säger Mats Brolin, verkställande direktör för Ekebygruppen.

Tidigare i vintras vaccinerade Ekeby Hälsocenter tillsammans med sin systervårdcentral Aros Hälsocenter personer på särskilda boenden och inom hemtjänsten.

Medicinskt ansvarig är allmänläkaren och verksamhetschefen Simon Hellström.

- Vi är glada och stolta över att kunna hjälpa till under sommaren. Ekebygruppen har redan vaccinerat över 1000 personer i egna lokaler och på de särskilda boenden som vi bemannar med läkare. Nu ser vi fram emot att bidra med vår erfarenhet för att ordna med ett effektivt flöde och hinna vaccinera så många som möjligt under trygga och säkra förhållanden, säger Simon Hellström.

Vaccinationsteamet från Ekeby Hälsocenter
Sjuksköterskan Maja Gunsjö Eriksson förbereder vaccinet

018-419 91 02http://www.ekebygruppen.se

Ekebygruppen är en koncern som är verksam inom vård och omsorg.
Våra verksamheter finns i Uppsala med omnejd. Där bedriver vi hälso- och sjukvård, främst primärvård samt boendeverksamhet för ungdomar och unga vuxna.

Ekebygruppen har följande affärsområden:

1. Hälso- och sjukvård

- Ekeby Hälsocenter

- Aros Hälsocenter

- Uppsala Hälsocenter

- FrisQa Företagshälsa

2. Social omsorg

- Ability Care

3. Digitala tjänster

- Digitala Vårdhjälpen i Sverige

- LinkEtta

Ekeby Hälsocenter och Aros Hälsocenter är systervårdcentraler inom Ekebygruppen. Verksamheterna har avtal med Region Uppsala för vårdcentral, barnmorskemottagning, barnavårdscentral och gynekologi.

Tillsammans har våra primärvårdsenheter drygt 20.000 listade.

FrisQa erbjuder hälso- och sjukvård till myndigheter, företag och privatpersoner.

Uppsala Hälsocenter är en mottagning för psykisk hälsa, belägen centralt i Uppsala.

Ability Care bedriver HVB, stödboende och familjehem för ungdomar med missbruksproblematik och med andra behov.

Vårdhjälpen är en digital tjänst med app och webbplats. Vårdhjälpen erbjuder digifysisk vård. Den digitala vården utförs genom ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden i Region Sörmland.

LinkEtta är en tjänst för bemanning och rekrytering för vårdgivare och vårdpersonal.

Ekebygruppen har cirka 150 medarbetare och en koncernomsättning på drygt 100 mkr. Koncernens fokus ligger på hög kvalitet i de tjänster som erbjuds, hög tillgänglighet och god arbetsmiljö för våra medarbetare.

Mer information finns på www.ekebygruppen.se.

DIGITAL HÄLSA (201028): Ekebygruppen lanserar rikstäckande digital primärvård9.11.2020 16:35:16 CET | Pressmeddelande

Nyhetsbrevet DIGITAL HÄLSA. Hela Sveriges befolkning utgör målgrupp när Ekebygruppen i Uppsala den 10 november lanserar den nya appen Vårdhjälpen. Den nationella satsningen bygger på ett underleverantörsavtal med Vårdcentralen Smeden Eskilstuna i Region Sörmland. Ekebygruppen hade dock föredragit att använda Region Uppsala som bas för satsningen på digital vård.