Ekodukten på Hallandsåsen redo för älgarna
I början av januari 2021 startade arbetet med en ekodukt över E6 på Hallandsåsen. Arbetet har gått över förväntan.
- Det känns väldigt roligt att ekodukten nu är klar. Hela det här projektet har varit positivt laddat och engagemanget har varit stort från alla inblandade parter. Det har kommit intressanta idéer under arbetets gång och flera av dem har vi kunnat jobba vidare med, exempelvis trafiklösningen med portaler som gjort att vi har kunnat bygga stålvalven som utgör själva ekodukten, samtidigt som trafiken har kunnat passera under. Det har också sparat oss ungefär sex veckors byggtid. säger Fatri Rexhepi, projektledare på Trafikverket.
Bortsett från portallösningen har ytterligare en lite annorlunda teknik använts i projektet, nämligen gabionmuren som omgärdar ekodukten. En stenmur som hålls på plats av en nätkorg tillverkad av ståltråd.
- Muren har en livslängd på minst 100 år vilket är tre gånger längre än det träplank som från början var planerat. Dessutom är den i princip underhållsfri och låter landskapet och naturen dominera landskapsbilden.Som en extra bonus kan håligheterna mellan stenarna potentiellt utgöra boplatser för små djur och insekter, säger Fatri Rexhepi.
Redan nu har spår efter älg och rådjur hittats på marken på ekodukten. Och framöver hoppas Trafikverket på betydligt fler gäster.
- Kameror har satts upp vid och på ekodukten för att vi på ett bra sätt ska kunna följa upp vilka djur som passerar. Men i liknande projekt har vi tidigare sätt hur djuren snabbt ser den här typen av passager som ett naturligt val, säger Annelie Rossander, miljöspecialist på Trafikverket.
För att göra ekodukten så lik den övriga faunan som möjligt har växter till planteringarna valts ut med omsorg.
- De har valts utifrån vad som är vanligt förekommande i den direkta närmiljön. Växterna har placerats för att gynna passagen för både stora och små djur. För större klövvilt är det viktigt att ha fri sikt över passagen och mindre djur ska kunna ta sig över skyddade av vegetationen, säger Annelie Rossander.
Också människan kommer att dra nytta av att ekodukten och andra kringåtgärder nu är på plats. Utöver ekodukten har det byggts viltuthopp som möjliggör för djuren som kommit in i vägområdet att ta sig ut igen. Det har också satts upp viltstängsel på en 12 kilometer lång sträcka. Målet är att viltolyckorna på E6 ska minska. Men för att kunna dra några slutsatser kring effekten krävs tålamod.
- För att kunna se förändringar i mängden viltolyckor behöver vi titta på statistiken i femårscykler. Det kan vara stora variationer i viltets rörelser från ett år till ett annat, beroende på till exempel väderförhållanden och tillgång på foder. Vi kommer därför följa trafiken vid ekodukten och med hjälp av statistik från nationella viltolycksrådet och dra slutsatser längre fram, säger Annelie Rossander.
Läs mer: www.trafikverket.se/faunapassagehallandsasen
Kontakter
Fatri Rexhepi, projektledare Trafikverket, 010-123 62 42
Sara Lindström, mediekommunikatör Trafikverket, 070-7247598
Bilder

Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Storsatsning på nya underhållståg – ett viktigt steg för framtidens järnvägsunderhåll15.12.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter att modernisera järnvägsunderhållet och investerar nu i tre nya underhållståg, med option på ytterligare två. Satsningen innebär ett tydligt lyft för arbetsmiljö och säkerhet. Den totala kostnaden för grundbeställningen, inklusive tio års fordonsunderhåll, uppgår till 1 miljard kronor.
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
