Elförbrukningen minskade med 13 procent första halvåret 2023

Trenden med minskad energiförbrukning har hållit i sig under hela första halvåret. Den distribuerade elen till hushåll och mindre företag via E.ONs elnät minskade med 13 procent, jämfört med samma period föregående år. Räknas de större företagen in blir den totala minskningen 8 procent, visar siffror från E.ON Energidistribution.

E.ONs privatkunder minskade sin elkonsumtion med 13 procent under årets 6 första månader. Foto: Christian Andersson, Apelöga

Hushåll och småföretag minskade sin förbrukning från 5 038 GWh till 4 356 GWh. Med de större företagen inräknade minskade förbrukningen från 17 408 GWh till 15 974 GWh.

–  Vi kan se att kunder med både fast och rörligt pris har minskat sin förbrukning. Dock är minskningen något större hos de kunder som har rörligt pris, framför allt under vintermånaderna. Generellt har vi sett en större förbrukningsminskning under vintermånaderna. Det ska bli intressant att se om trenden håller i sig kommande höst och vinter. Vi hoppas att alla fortsätter att vara aktiva när det gäller att spara energi, säger Emma Tronarp, elhandelschef på E.ON Energilösningar.

Att minska förbrukningen är ett bra sätt att sänka sin elkostnad. Dessutom hjälper en minskad energiförbrukning till att sänka elpriset per kWh då energisystemet avlastas när efterfrågan minskar.

–  Speciellt viktigt kan det vara i situationer när det är höga priser och hög efterfrågan på el. För den som vill sänka sina kostnader är det framför allt uppvärmning och varmvatten som har stor betydelse, säger Emma Tronarp.

"Vi hoppas att kunderna fortsätter med ambitiösa energibesparingar. Det hjälper till att sänka priset på kilowattimme och avlastar energisystemet", säger E.ON Energilösningars elhandelschef, Emma Tronarp.

E.ON tar ultrasnabbladdning till Norrlands största outlet – ett hållbart och strategiskt samarbete4.7.2024 14:31:42 CEST | Pressmeddelande

Idag invigdes fyra toppmoderna ultrasnabbladdare vid Naturkompaniet Outlet i Örnsköldsvik, ett samarbete mellan E.ON och Naturkompaniet som speglar bolagens gemensamma engagemang för hållbarhet. De åtta strategiskt placerade laddpunkterna, vardera med en maxeffekt på 300 kW, invigdes officiellt under en ceremoni med Naturkompaniets vd Henrik Hoffman, Marie Feuk vd E.ON Drive Infrastructure Sweden, Lena Berglund, regionchef Nord E.ON Sverige och Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin.

E.ON förlänger flexibilitetsmarknad i södra Skåne20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu förlänger E.ON flexibilitetsmarknaden i södra Skåne, i området runt Malmö, Lund, Staffanstorp, Trelleborg, Ystad, och Skurup.

E.ON utökar sina flexibilitetsmarknader till Kallhäll och Kungsängen20.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

E.ON Energidistribution satsar stort på lokala flexibilitetsmarknader i syfte att bättre utnyttja de befintliga elnäten och skapa möjlighet för fler kunder att ansluta sig snabbare. Lokala flexibilitetsmarknader har drivits i E.ONs regi sedan 2019 och den gångna vintern bedrevs marknader i Hässleholm, södra Skåne, Vaxholm och Bålsta. Nu etablerar E.ON ytterligare flexibilitetsmarknader i Stockholmsområdet.