Elitsatsning möjlig för Sjölins Södermalms fotbollstjejer

Sjölins Södermalm har fått godkänt att ta emot flickor på den nationella idrottsutbildningen för fotboll (NIU-programmet). Det betyder att eleverna kan kombinera sina vanliga gymnasiestudier med elitsatsning inom fotboll.

Sjölins Södermalm har uttagningar i december för den fotbollsmässiga antagningen, därefter måste eleverna också komma in på skolan den vanliga vägen med sina betyg. Totalt har skolan 18-20 platser som nu kan fördelas fritt mellan pojkar och flickor.

– Intresset är stort, vi har redan fått in tolv ansökningar från flickor. Fotboll är ju en populär idrott för både pojkar och flickor, så detta är vi väldigt glad för, säger Erik Carling, biträdande rektor Sjölins Södermalm.

Sjölins samarbetar sedan många år med Djurgården Fotboll men intresserade elever kan även träna för andra klubbar. Sedan tidigare har skolan tillstånd för NIU fotboll för pojkar.

– Skolan har även NIU för ishockey och handboll, så vi har många duktiga elitsatsande elever på skolan, säger Erik Carling.

Sista ansökningsdagen är 30 november och intresserade elever ansöker via fotbollsförbundets hemsida https://gymnasieansokan.svenskfotboll.se/

Fakta: Sjölins Södermalm
Sjölins Gymnasium Södermalm ligger på Sandbackagatan och har drygt 600 elever som läser programmen Ekonomi, Naturvetenskap och Samhällsvetenskap. Skolan har tillstånd för att bedriva Nationell Idrottsutbildning inom fotboll, handboll och ishockey.

Biträdande rektor Erik Carling, erik.carling@sjolinsgymnasium.se
NIU-samordnare Jonas Kull, jonas.kull@sjolinsgymnasium.se

Sjölins har fyra gymnasieskolor i Göteborg, Nacka, Södermalm och Vasastan i Stockholm. Sjölins Gymnasium är en del av AcadeMedia som verkar inom för- och grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning.

Spelifierad lärplattform gav positiva resultat – fler elever klarar skolan14.12.2020 10:24:54 CETPressmeddelande

Färre avhopp och fler som blir klara med sin utbildning på kortare tid - det är några av resultaten efter satsningen på spelifierat innehåll i NTI-skolans digitala komvuxutbildningar. De goda resultaten har gjort att NTI-skolan nu beslutat att gå vidare till fas två i samarbetet med spelifieringsföretaget Insert Coin. Under kommande år ska spelifierade moment implementeras i fler kurser på NTI-skolans lärplattform Omniway.