Elitserien i Bangolf drar igång under helgen

Det har snart gått ett år sedan SM-veckan i Linköping då Skoghalls BGK kunde jubla över seriesegern! Lyckas de ta hem det i år och därmed platsen i Champions League?
Elitseriesegrarna 2022, från vänster: Lars Kvael, Stefan Björk, Filiph Svensson, Rasmus Bergqvist, Ulf Kristiansson. Liggande: Marcus Ljungblad och Rikard Lindqvist.

Elitserien 2023 får extra krydda då det i år endast är segrarna som tar sig till Champions League, som spelas i Italienska Canegrate i början av oktober.

Uppsala BGK har dominerat Champions League (tidigare europacupen) och hade 10 raka segrar innan det var dags för spel 2022. Då blev de snuvade på vinsten av tyskarna och därmed är de inte direktkvalificerade för Sverige i år.

SkoghalI och Uppsala har varit de två som varit topp 2 i elitserien under många år och med Uppsalas automatiskt givna plats har även Skoghall representerat Sverige ett flertal gånger. Men hur ska det gå i år? Vem tar hem titeln och platsen till Italien?

Skoghalls spelare Ulf Kristiansson, som var med och tog hem guldet 2022 säger så här inför årets premiäromgång i Kungälv.

- Vi har tidigare vunnit 2016, 2019 och 2022 och när vi inte har vunnit så har vi typ alltid blivit 2:a. Vi har ett starkt lag men vi kunde givetvis varit starkare om Filiph Svensson kunnat vara med första omgången. Filiph kan inte delta de övriga omgångarna heller då han ska bli pappa i juni. Själv ligger jag för tillfället i en sjukhussäng efter en operation igår så första omgången kan jag inte vara med men ska vara "fit for fight" de övriga två.
Vi har ändå ett mycket starkt lag med Lars Kvael, Stefan Björk, Marcus Ljungblad, Rikard Lindqvist, Filip Johansson, Peter Eriksson och Anton Eriksson.
Vårat mål är ju att försvara guldet från de 2 senaste gångerna och att ta plats i Champions League men man vet aldrig när det gäller Uppsala, de kan man aldrig räkna bort och jag såg att de har ett starkt lag till första omgången.

Som Ulf antyder så ser Uppsalas laguppställning mycket stark ut med två regerande världsmästare och en regerande europamästare (Carl-Johan Ryner, Aki Sillman, Fredrik Persson) samt de välrenomerade spelarna Karin Olsson, Ander Olsson och Lars Brown. Dessutom har laget Sveriges mest meriterade coach i CeGe Andersson.

Så spelas Elitserien 2023:

Premiäromgången

Lördag - Söndag 6-7 maj spelas hos Kungälvs BGK

Lag:

Skoghalls BGK
Uppsala BGK
Tantogårdens BGK
Tyresö BGK
Kungälvs BGK
Olofström BGK
Sjövikens IF
Örebro BGK

Andra omgången

Lördag - Söndag 3-4 juni spelas hos Tyresö BGK

Finalomgången

Lördag - Söndag 22-23 juli spelas hos Uppsala BGK

Champions League finaler i Bangolf spelas i Sverige 2024!6.1.2024 10:59:48 CET | Pressmeddelande

Ännu en stor bangolftävling ska arrangeras i Sverige. Knappt har VM i Uppsala avslutats med stora organisatoriska och sportsliga framgångar för svensk bangolf. Nu är det klart att Svenska Bangolfförbundet i samarbete med BGK Linjen kommer arrangera klubblagens Minigolf Champions League Final i Landskrona stad 2024. Tävlingen kommer spelas mellan den 21 och 23 november på Puls arena. -Det känns naturligtvis jätteroligt att vi så snart får chansen att arrangera ytterligare en stor bangolftävling i Sverige, säger förbundsordförande Mats Söderkvist. -Vi gjorde ett fantastiskt arrangemang i samband med VM i Uppsala och nu får vi chansen att i Landskrona stad ta emot Europas absolut bästa klubblag för Minigolf Champions League Final.

Svenska Cupen 6-7/1- 2024 Bangolf i Världsklass!4.1.2024 09:51:16 CET | Pressmeddelande

Helgen 6-7 januari avgörs Svenska Cupen i Bangolf i Landskrona. De bästa klubblagen i Sverige gör upp om medaljerna och många av världens bästa spelare är på plats. Tävlingen spelas i Pulsen Arena på Europabanorna (EB). Tävlingen streamas på Bangolf-TV. Favoriter till gulden är Uppsala BGK eller Skoghall BGK men de utmanas av Tantogårdens BGK samt flera av Skånelagen. Även de bästa juniorerna är på plats.