Elstödet utbetalas enligt plan

Försäkringskassan kommer kunna betala ut elstödet som planerat. Utbetalningarna inleds hos Försäkringskassan den 20 februari och några bankdagar senare börjar pengarna landa på elkundernas konton.

För att utbetalningen ska bli så snabb och smidig som möjligt bör den enskilde anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 13 februari. Även Swedbanks kunder bör kontrollera att de har ett konto i kontoregistret.

Det är möjligt att anmäla sitt konto även efter den 13 februari för att snabba på processenen, men då kan utbetalningen dröja ytterligare några dagar. Den som inte anmäler ett konto till Swedbanks system behöver inte vara orolig. Om det inte finns något konto hos Swedbank, ser vi om det finns ett bankkonto registrerat hos oss på Försäkringskassan eller hos Pensionsmyndigheten och betalar elstödet dit. Om vi fortfarande inte hittar något konto skickar vi en utbetalningsavi. Det är kostnadsfritt att lösa in avin online, alternativt löser man in den hos ett ombud mot en avgift.

Det är viktigt att känna till att varken Försäkringskassan eller banken kommer att kontakta kunder och be dem lämna kontouppgifter eller logga in någonstans. Den som blir kontaktad av en främmande person är utsatt för ett bedrägeriförsök. Sådana kontakter bör avslutas direkt.

Försäkringskassan har byggt ett helt nytt betalningssystem för elstödet – bland annat för att inte påverka våra andra utbetalningar.

− Vi har lyckats skapa detta på oerhört kort tid. En annan bra sak är att systemet kommer kunna återanvändas, inte bara för nästa utbetalning av elstöd utan även för andra slags krisstöd om det skulle behövas i framtiden, säger Försäkringskassans generaldirektör Nils Öberg.

Utbetalningen av detta första elstöd omfattar mellan 16 och 17 miljarder kronor till 4,3 miljoner hushåll. Uppgifter från 132 elnätsbolag samlas in under perioden 6-16 februari.

Detaljerade frågor och svar om elstödet finns på Försäkringskassans webbplats.

Läs mer om hur du ansluter ditt konto hos Swedbank.

Läs mer om elstödsmodellen hos Svenska Kraftnät.

Årssiffror för vab: Så mycket har vabbandet ökat i riket samt kommuner12.1.2023 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag 12 januari släpper Försäkringskassan statistik på hur mycket föräldrar i Sverige vabbade år 2022. Antalet vabbdagar för riket ökade från 8,38 miljoner år 2021 till 8,56 miljoner år 2022 – en ökning med 2,2 procent. Det utbetalade beloppet för vab steg med 4,4 procent – från 8,35 miljarder till ca 8,72 miljarder och antalet barn som det vabbats för ökade från drygt 840 000 till drygt 903 000. Se bifogad tabell för siffror på läns- och kommunnivå.