Elvar Fridriksson - Årets Guard i SBL Herr

Fram tills påskhelgen presenterar vi årets utmärkelser i SBL Herr. Idag har turen kommit till Årets Guard, som går till Elvar Fridriksson, Borås Basket!

Alla utmärkelser i SBL Herr röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter förutom priserna Årets Lyft och Årets Matcharrangör som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets Guard: Elvar Fridriksson, Borås Basket
I sin första säsong i SBL herr har Elvar Fridriksson tagit över nycklarna till Borås Baskets anfall och lett laget till toppen av tabellen - och tillslut serieseger. Efter den inledande förlusten på hemmaplan mot Köping, vann Borås sedan 16 matcher i rad på hemmaplan med isländaren vid rodret, och laget vann även 12 matcher i rad mellan 7 januari - 6 mars, längsta vinstsviten under årets SBL-säsong.

Fridriksson spelade i alla 33 matcher under 2019-2020, startade alla matcher och ledde laget i poäng (16.7), effektivitet (18.1) och assists (7.7), vilket även var bästa assist-snittet i hela SBL. Mot Jämtland 10 december noterades han för 15 assists, högsta noteringen av en spelare den här säsongen.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Årets Guard kom nog in på den otacksammaste positionen av alla spelare i årets SBL. Han skulle efterträda förra årets MVP Nimrod Hilliard - spelaren som hela Borås anfall byggdes upp kring. Men vilken säsong den tuffe och coole islänningen har gjort. Han har lett laget till SM-guld* och både offensivt och defensivt dominerat SBL denna säsong. Årets Guard är Elvar Fridriksson från Borås Basket!"

Röstresultat Topp 3 - Årets Guard (procent av rösterna)
:
44% - Elvar Fridriksson, Borås Basket
24% - Brandon Rozzell, BC Luleå
12% - Tyler Sabin, Wetterbygden Stars

Regler för omröstningen
1. Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
2. Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
3. Endast coacher och spelare som deltagit i 20 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Alla utdelade utmärkelser i SBL Herr 2019-2020
Årets Försvarare: Denzel Andersson, BC Luleå >>>