EM-KVAL: Inbjudan till pressträffar inför EM-kvalet mot Lettland

Nästa vecka är det dags för ett historiskt EM-kvalfönster. En EM-plats jagas, men utöver det så står det redan klart att ett nytt publikrekord för damlandslaget i basket kommer att sättas.

Det finns mycket att säga på förhand om det kommande landslagsfönstret för damlandslaget i basket. Tvillingarna Elin och Frida Eldebrink är tillsammans med Louice Halvarsson tillbaka i Södertälje och hintade om en landslagscomeback redan i höstas. Trions comeback är ett faktum och det är bara ett flera intressanta punkter inför detta fönster.

Allting pekar mot att söndagen den 12 februari kommer bli en dag för historieböckerna när det tidigare publikrekordet på 5 027 åskådare från 14 februari 2018 på Hovet är i stor fara. Redan nu är det över 8 000 biljetter sålda och frågan handlar inte om publikrekordet kommer slås, utan med hur mycket.

Nedan hittar ni mediatiderna som finns tillgängliga under landslagsfönstret:

Måndag 6/2:

• Intervjuer: 13:00-14.00 (endast över telefon)
  • Fota träning: 15:30-17:30, Täljehallen A, Södertälje

Lördag 11/2:

• Intervjuer 13:00-14.00, Quality Hotel Globe, Stockholm eller över telefon.

Viktigt: Meddela vem eller vilka ni önskar att intervjua till louie.soderberg@gmail.com och om ni önskar fota träningen ovan.

Ackreditering Sverige-Lettland

Alla mediarepresentanter behöver ackreditera sig till matchen i Avicii Arena 12 februari. Ackrediteringsansökan görs även den till Louie Söderberg, på louie.soderberg@gmail.com.

Om EM-kvalet

38 länder är fördelade på tio kvalgrupper som är tre eller fyra lag stora. 14 EM-platser står på spel i detta kval där de tio gruppettorna är automatiskt kvalificerade och de fyra bästa grupptvåorna får varsin plats. I grupper med fyra lag räknas resultaten mot det lag som slutar sist bort när man rankar grupptvåorna. Värdnationerna Israel och Slovenien är direktkvalificerade. Om en eller båda värdnationerna slutar på någon av de 14 platserna som ger en EM-biljett kommer den/de nästa grupptvåan/grupptvåorna på tur kvalificeras.

Lettland är klara gruppetta och är kvalificerade till EM och Israel är som värdnation också redan kvalificerade. Sverige behöver vinna bägge matcherna för att ha chans att ta sig till EM. Då de exakta förutsättningarna kring hur stora vinsterna behöver vara beror på resultat i andra matcher samt i matchen mot Israel på torsdag går det i dagsläget inte att specificera mer förutsättningarna särskilt mycket mer än att Sverige behöver två vinster och med så stor marginal som möjligt för ökade chanser.

Från grupp F och grupp I, där Belarus och Ryssland ingick innan de efter påbörjat kvalspel uteslöts, kommer enbart gruppvinnarna att kunna kvalificera sig till EM 2023, och möjligheten att gå vidare som bästa grupptvåa finns inte i grupp F och grupp I.

FIBA Women’s Eurobasket 2023 spelas i 15-25 Juni 2023 i Israel och Slovenien.

För ytterligare frågor kontakta Louie Söderberg, pressansvarig, på louie.soderberg@gmail.com.