Emily Birkin blir ny landschef för IKEA Sverige

Efter fyra år som landschef för IKEA Sverige går Lena Herder snart i pension och lämnar därmed över till Emily Birkin. Emily Birkin, som har en bred erfarenhet av såväl IKEA som detaljhandeln efter många olika roller inom företaget, tillträder tjänsten som Sverigechef den 1 maj.
Emily Birkin blir från och med den 1 maj ny landschef för IKEA Sverige.

- Lena Herder har lett IKEA Sverige på en fantastisk resa. Under hennes år som landschef har bolaget och dess medarbetare lagt en stabil grund och ökat varumärkets marknadsandelar i Sverige. Dessutom har IKEA fortsatt arbetet med att möta fler kunder på nya sätt - inte minst genom ett tiotal mindre butiksformat över hela landet och ett nytt cityvaruhus mitt i Stockholm, säger Tolga Öncü, Global Retail Operations Manager på Ingka Group.

Emily Birkin inledde sin bana på IKEA UK 1997. Därefter har hon haft flera ledande roller inom IKEA bland annat som varuhus- och försäljningschef i Storbritannien. Emily Birkin har även arbetat för IKEA Italien som biträdande landschef och marknadschef. Emily Birkin kommer närmast från en tjänst som global Market Support Manager för Ingka Group.

- Jag ser verkligen fram emot mitt nya uppdrag och målet att nå fler av de många människorna i Sverige - landet där Ingvar Kamprad för 80 år sedan grundade IKEA. Jag är stolt över att få vara med och lägga grunden för ytterligare 80 år med vackra och smarta inredningslösningar till ett lågt pris. Jag ser även fram emot att få lära känna medarbetarna i Sverige, säger Emily Birkin.

Tillträder som Sverigechef den 1 maj

- Emily Birkin har varit tongivande under vår resa mot att bli lika relevanta i alla säljkanaler, i en utmanande tid och på en starkt konkurrensutsatt marknad. Hennes breda erfarenhet, passion för heminredning och detaljhandel kommer vara till stor hjälp när hon och det svenska teamet fortsätter arbetet med att göra IKEAs hemmamarknad Sverige till ett riktigt flaggskepp inom IKEA världen, säger Tolga Öncü.

Emily Birkin börjar som Sverigechef på IKEA Sverige den 1 maj. Lena Herder stannar kvar under någon månad för att säkerställa en smidig övergång och går därefter i pension under sommaren.

- När jag ser tillbaka har jag svårt att tro att det gått 40 år. Jag är så tacksam för alla människor jag har träffat och stolt över allt vi har åstadkommit tillsammans. Det har varit fantastiska år, ibland utmanande, men alltid givande och spännande. Att få avsluta min IKEA-resa som landschef i Sverige var en dröm som gick i uppfyllelse, och trots stora samhällsutmaningar - som en global pandemi, tuffa ekonomiska tider och ett krig - har vi vuxit tillsammans. Jag är mest stolt över att vi tagit nya marknadsandelar på en krympande marknad för heminredning, tillsammans med glada och motiverade medarbetare och en stor andel mycket nöjda kunder, säger Lena Herder.

Namn: Emily Birkin
Född: Nottinghamshire i Storbritannien
Gift med: Tim Birkin
Bor: I Västra Hamnen i Malmö.

Sammanfattning av Emily Birkins arbetsliv:
Emily Birkin har en bred erfarenhet från IKEA Retail och började sin resa hos IKEA i Nottingham, Storbritannien 1997 som butiksbiträde. Därefter har hon varit såväl varuhus- som försäljningschef för IKEA UK/IE. Från rollen som säljchef började hon på IKEA Italien 2017 som vice landschef och Country Commercial Manager. I augusti 2020 började hon arbeta i Ingka Groups globala organisation, först som Deputy Market Support Manager inom Retail Operations och sedan mars 2021 som Market Support Manager .

Lena Herder

Lena Herder började på IKEA 1977. Hon har haft många olika roller på IKEA-varuhusen, bland annat försäljnings- och varuhuschef. Lena Herder har även haft globala roller inom IKEA, till exempel produktutvecklare och sortimentschef inom IKEA Food. År 2009 flyttade hon till London och blev biträdande varuhuschef samt HR-chef för IKEA UK/IE. År 2013 fick hon sin första roll som landschef för IKEA Finland, och 2015 antog hon samma utmaning i Nederländerna. Sedan 2019 har Lena Herder arbetat i sin nuvarande roll som landschef för IKEA Sverige.

Om Ingka Group och bolaget IKEA Sverige
Ingka Group är den största IKEA återförsäljaren och står för cirka 90 procent av varumärkets hela försäljning.

Ingka Group driver 392 IKEA varuhus på 32 marknader. Varje år välkomnar vi omkring 657 miljoner besökare i varuhusen och mer än 4,3 miljarder besökare online.

IKEA Sverige är ett bolag och en marknad inom Ingka Group. I Sverige finns det 21 varuhus och ett tiotal mindre format som vi kallar Planera och beställ.
www.Ingka.com.

Emily Birkin blir från och med den 1 maj ny landschef för IKEA Sverige.
Tolga Öncü, Global Retail Operations Manager på Ingka Group.