Arenagruppen

En jord för alla – seminarium med Johan Rockström

Välkommen till ett seminarium om klimatet, naturförstöringen, fattigdomen, ojämlikheten och politiken med bland andra Johan Rockström och Anders Wijkman.

UPPDATERING: Seminariet är fullbokat men kommer sändas live på Arena Idés Facebooksida. Är du journalist och vill komma? Mejla helena.eitrem@arenagruppen.se

Utgångspunkten för seminariet är den nya boken En jord för alla – Ett manifest för mänsklighetens överlevnad, där ledande forskare och ekonomer presenterar fem transformativa förändringar som skulle möjliggöra välstånd för alla på jorden – med respekt för planetens gränser – under en enda generation. Boken är en 50-årsuppföljning av Romklubbens rapport Tillväxtens gränser och resultatet av ett teamwork av ett 40-tal ledande tänkare världen över.

För att möjliggöra En jord för allas vision krävs en kraftsamling för att ställa om och utveckla vårt ekonomiska system så att förutsättningar skapas att nå FN:s 17 hållbarhetsmål.

Seminariet arrangeras av bokförlaget Natur & Kultur och Arena Idé i samarbete med Stockholm Resilience Centre och Global Utmaning.

När: Måndag 13 februari kl. 10.00–11.30. Efter seminariet finns det möjlighet att ställa frågor till de medverkande.

Var: Natur & Kultur, Karlavägen 31, Stockholm

Anmäl dig här.

Medverkande:

Johan Rockström, chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research, världens ledande centrum för klimat- och hållbarhetsforskning.

Anders Wijkman, hedersordförande i Romklubben och en av Sveriges drivande debattörer i klimat- och miljöfrågor.

David Collste, hållbarhetsforskare som varit med och utvecklat simuleringsmodellen bakom En jord för alla, Stockholm Resilience Centre.

Elinor Odeberg, chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé med särskilt ansvar för klimatfrågor.

Eva Svedling, vd för tankesmedjan Global Utmaning och tidigare statssekreterare hos Isabella Lövin.

Gabriel Wikström, nationell samordnare för Agenda 2030.

Moderator är Lisa Pelling, chef för tankesmedjan Arena Idé med särskilt ansvar för demokrati och välfärdsfrågor.

Om En jord för alla:

Idag inser allt fler att vi balanserar på randen till avgrunden: Jorden har passerat flera gränser för hållbarhet och en utbredd ojämlikhet orsakar instabilitet såväl på planeten som i samhället. En jord för alla visar en djup vision för osäkra tider och en karta för en bättre framtid. Den är en överlevnadsguide för mänskligheten som är obligatorisk läsning för alla som är intresserade av livet på vår bräckliga planet.

”An extraordinary book at an extraordinary time”, har Ban Ki-moon sagt om boken.

Vill du veta mer om boken? Kontakta Natur & Kulturs kommunikatör Linn Bäckström, linn.backstrom@nok.se

Vill du veta mer om evenemanget? Kontakta Arena Idés kommunikatör Helena Eitrem, helena.eitrem@arenagruppen.se

Pressbilder på Johan Rockström samt bokomslag finns här och på Anders Wijkman här.

Arenagruppen
Barnhusgatan 4

Arena Idé är en progressiv och partipolitiskt obunden tankesmedja med medborgar- och löntagarperspektiv. Vi finansieras av fackföreningsrörelsen och är en del av den ideella föreningen Arenagruppen.

Följ Arenagruppen

Senaste pressmeddelandena från Arenagruppen

Uppvidinge och Jokkmokk – här är kommunerna med störst och minst inkomstskillnader mellan kvinnor och män8.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Män har högre inkomst än kvinnor i hela Sverige, men skillnaderna varierar kraftigt mellan olika kommuner. Detta visar en ny sammanställning av tankesmedjan Arena Idé, som rankat alla Sveriges kommuner utifrån inkomstskillnader baserat på kön. Uppvidinge kommun i Kronobergs län är den kommun i Sverige där skillnaden är störst i inkomst mellan kvinnor och män. I Jokkmokk i Norrbotten är skillnaderna minst.