En topp-vd har inkomster som 69 industriarbetarlöner. LO: Girigheten utom kontroll

När LO presenterar sin återkommande rapport om maktelitens inkomster visar den hur den ekonomiska makteliten springer ifrån vanligt folk. Den genomsnittliga inkomsten för en topp-vd var 2021 69 gånger en industriarbetarlön.
Inkomstutvecklingen i makteliten 1950–2021.
Inkomstutvecklingen i makteliten 1950–2021. Genomsnittlig sammanräknad inkomst i antal industriarbetarlöner. Källa: Skatteverket och egna beräkningar. Sammanräknad inkomst inkluderar såväl inkomst av tjänst som kapitalinkomster.

I den ekonomiska eliten ingår vd:arna på 50 svenska storföretag. Under pandemin ökade deras genomsnittliga inkomst från 60 gånger en industriarbetarlön 2019 till 69 gånger en industriarbetarlön 2021.

– När Sveriges arbetare under pandemin tog ett stort ansvar för att hålla igång samhället passade den ekonomiska eliten på att roffa åt sig ytterligare av de värden som skapades i företagen, säger Susanna Gideonsson, ordförande för LO.

I rapporten Makteliten – skillnaderna eskalerar visar LO att gapet mellan inkomsterna i makteliten och industriarbetarlönen är större än någonsin tidigare i den drygt 70-åriga tidsserien.

– Nu väntar en avtalsrörelse där insatserna är väldigt höga. Våra lönekrav är historiskt höga, men ansvarstagande. De siktar på de grupper som behöver pengarna som mest, vilket inte är direktörer helt utan markkontakt, säger Susanna Gideonsson.

– Våra krav är inte höga på grund av inflationen utan för att vinsterna som skapas i företagen inte kommit löntagarna till del. Det kräver väsentligt snabbare löneökningar för vanligt folk under de kommande åren än vad som varit fallet de senaste åren, säger Susanna Gideonsson.

Läs rapporten här.

LO har sedan 2012 en policy om att ordförandes lön ska motsvara maximalt 3,5 industriarbetarlöner och att ordföranden inte personligen får behålla arvoden från styrelseuppdrag.

Inkomstutvecklingen i makteliten 1950–2021.