”En vårbudget ekande tom på bostadssatsningar”

Några intressanta inslag för den samhällskritiska men konjukturkänsliga bostadssektorn i en annars ekande tom vårbudget. Här behövs långsiktiga perspektiv, menar Anders Nordstrand, VD för Sveriges Allmännytta i en kommentar till regeringens Vårproposition och ändringsbudget.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

- Det är bra att det kommer ett stöd till hyresrabatter för lokalhyresgäster i utsatta branscher, men det behövs också ett stöd till bostadshyresgäster som förlorar jobbet och därmed får svårt att betala hyran. Det kan vara ett tillfälligt bostadsbidrag som kan sökas av alla och någon form av statlig hyresgaranti.

- Tillskottet till Statens Bostadsomvandling (SBO) på 300 miljoner är en viktig satsning för att låta hela Sverige leva och säkerställa bostäder för äldre på svaga bostadsmarknader.

- I övrigt är Vårpropositionen ekande tom på bostadssatsningar. Jag saknar ett långsiktigt perspektiv. När den akuta krisen är över blir bostadsbyggandet en viktig motor för att få igång ekonomin igen. Här har Sveriges allmännyttiga bostadsföretag en viktig roll att spela.

- För att underlätta för de bolag som planerar att bygga nya bostäder de kommande åren skulle investeringsstödet till hyresbostäder behöva ses över och den utökade skatt som de nya reglerna om ränteavdragsbegränsning medför bör skjutas på framtiden. Vi förväntar oss att sådana inslag finns med när höstbudgeten presenteras i september.

Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.

Bostadsbyggandet uppåt - tack vare förenklat byggkoncept15.5.2020 08:11:22 CESTPressmeddelande

Kombohusen, Sveriges Allmännyttas typhuskoncept med 25 procent lägre byggkostnader, har pressat tillbaka skenande byggpriser och resulterat i tusentals nya bostäder med lägre hyror för hyresgästerna. Var femte bostadsbolag i Sverige hade inte hade byggt på 20 år innan de byggde sitt första Kombohus. Det framgår av en ny rapport som granskat tio år med Kombohusen, genomförd av konsultföretaget Tyréns på uppdrag av Sveriges Allmännytta.

Tre lösningar för prispressat byggande – vilken är bäst?12.5.2020 16:12:39 CESTPressmeddelande

För att lösa den svenska bostadskrisen måste byggprocessen förenklas och byggkostnaderna sänkas. Men hur når vi dit? Vi ställer tre olika förslag från Boverket, Kommittén för modernare byggregler och Sveriges Allmännytta mot varandra. Dessutom: Efter tio år med Allmännyttans Kombohus – blev det så bra som det var tänkt? Välkommen att lyssna till diskussionerna under ett kostnadsfritt webbinarium kl 09:00-10:00!

Fri hyressättning löser inte bostadskrisen och gör hyresrätten mindre attraktiv och trygg25.4.2020 14:15:01 CESTPressmeddelande

Januaripartiernas förslag om fri hyressättning vid nyproduktion löser inte den svenska bostadsbristen. Det är inte de betalningsstarkaste hushållen vi främst behöver bygga för idag - tvärtom, säger Anders Nordstrand, VD för Sveriges Allmännytta. -- - Kraftigt ökade byggpriser har redan drivit upp hyrorna i nyproducerade hyreslägenheter till en nivå som motsvarar den marknadshyra som fri hyressättning skulle resultera i. Hyrorna i nya bostäder måste i stället pressas så att så många som möjligt i hela landet har råd att efterfråga dem.