”En varg söker sin pod” till Aftonbladet Kultur

Karin Pettersson fortsätter att utveckla och förnya Aftonbladet Kultur. Nu blir Liv Strömquist och Caroline Ringskogs podcast ”En varg söker sin pod” en del av Aftonbladet Kultur. ”Den är smart, rolig och tankeväckande, och jag är väldigt glad att den knyts till Aftonbladet Kultur, det känns som att den hör hemma här”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.

“En varg söker sin pod” görs av Liv Strömquist och Caroline Ringskog. Det är en av Sveriges mest omtalade poddar som från och med nu blir den en del av Aftonbladet Kulturs utbud. Foto: Pontus Orre och Robin Lorentz-Allard

”En varg söker sin pod” görs av Liv Strömquist och Caroline Ringskog, är en av Sveriges mest omtalade, och kommer ut varannan vecka. Från och med nu blir den en del av Aftonbladet Kulturs utbud.

– ”En varg söker sin pod” har varit en av mina favoritpoddar länge. Den är smart, väldigt rolig och tankeväckande, och jag är glad att den knyts till Aftonbladet Kultur, det känns som att den hör hemma här, säger Karin Pettersson.

”En varg söker sin pod” startade 2012. Både Caroline Ringskog och Liv Strömquist har medverkat på Aftonbladets kultursida med jämna mellanrum, i såväl text- som podcastformat. Men deras gemensamma podcast blir först nu en del av kultursidans utbud.

– Känns som AB Kultur är den coola kultursidan? Personalfesten kommer bli episk, säger Caroline Ringskog.

Att podden blir en del av Aftonbladet Kultur innebär också ett antal förändringar.

– Vi kommer att erbjuda podden till våra Plus-prenumeranter en dag i förväg. Till en början blir det till dem som har iOS-appen, så småningom till alla. Det känns lyxigt. Liv och Caroline kommer också då och då ta upp ämnen som behandlas på Aftonbladet Kultur, så att det finns en koppling mellan kultursidan och podden, säger Karin Pettersson.

Den som följt “En varg söker sin pod” kommer dock att känna igen sig även fortsättningsvis.

– Podden erbjuder ett samtal där man inte är "perfekt" i sina tankar eller hur man uttrycker sig. Man kan ändra ståndpunkt, tvivla, skämta, vara extrem och drastisk, undersöka saker väldigt ordentligt utifrån olika perspektiv i samtal med en annan person. Det är en friare form helt enkelt att prata om samhället och kulturen, och det tycker jag att vår podd verkligen är ett exempel på, säger Liv Strömquist.

Karin Pettersson, kulturchef, Aftonbladet. E-post: karin.pettersson@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.