Drivkraft Sverige

Enklare elbilsladdning med ny branschöverenskommelse

Dela
Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden har gemensamt slutit en branschöverenskommelse för enklare elbilsladdning.

Bild: Mattias Bergman, Jessica Alenius, Khashayar Farmanbar, och Åsa Pettersson

Branschöverenskommelsen innebär att det blir enklare att ladda på publika snabbladdningsstationer. De anslutna laddoperatörerna kommer att erbjuda kortbetalning, antingen med kortläsare på stationen eller via app/QR-kod. Laddning och betalning kan genomföras utan att kunden behöver teckna avtal eller registrera ytterligare kunduppgifter. Prisuppgifter ska också bli tydligare.

- Fler och fler kör elbilar, då måste också laddningen hänga med. Den här branschöverenskommelsen är viktig för att fler ska kunna ladda enklare, vid publika snabbladdningsstationer. Du ska veta vad det kostar och kunna jämföra pris. Du ska inte behöva registrera dig hos en mängd olika operatörer. I februari beslutade regeringen om en elektrifieringsstrategi för att elektrifiera hela Sverige. Nu tas ett viktigt steg i rätt riktning, för att det ska bli lätt att ladda i hela Sverige, säger Khashayar Farmanbar, Sveriges Energi- och digitaliseringsminister.

- I år räknar vi med att omkring 60 procent av alla nyregistrerade personbilar kommer vara en laddbar bil. Elektrifieringen av personbilar är en nyckelfaktor för att vi ska klara våra gemensamma klimatmål och därför är det viktigt att vi underlättar för konsumenterna att välja en laddbar bil, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.

- Vi vill göra det enklare för kunden att betala oavsett vilken operatör som äger stationen och överenskommelsen omfattar omkring 65 procent av dagens snabbladdningsstationer. Utöver enklare betallösningar måste vi nu också få till en storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur. Här är det viktigt med bra samarbeten mellan laddoperatörer, kommuner och elnätsföretag – liksom att lagstiftningen möjliggör en snabbare utbyggnad av elnäten, säger Åsa Pettersson vd Energiföretagen Sverige.

- Behovet att ladda ett elfordon ökar för varje dag. Idag sker laddningen till största del i hemmet eller på arbetsplatsen. Majoriteten av laddningen kommer även fortsatt vara vid hem- och arbetsplatser. Däremot behöver detta kompletteras med publik snabbladdning längs vägarna för att möjliggöra längre resor. Denna överenskommelse är ett steg i rätt riktning. Att förenkla för snabbladdning längs vägarna är nödvändigt för den framtida mobiliteten, säger Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige.

I korthet innebär överenskommelsen:

  1. Elbilskunder ska kunna ladda vid en publik laddstation, utan att det föregåtts av avtalstecknande, och betala med betal- eller kreditkort. Elbilskunden erbjuds att antingen betala fysiskt eller digitalt (till exempel via QR-kod till hemsida eller i app).

  2. Vilket enhetspris som gäller för laddning ska vara tydligt och lättillgängligt för elbilskunden innan laddning påbörjas. Enhetspriset visas digitalt på laddstationen eller i det digitala prisgränssnittet med tydlig hänvisning på laddstationen.

  3. Priset för laddningen anges i huvudregel per kWh. Minutavgift kan tillkomma för att minimera risken för köbildning samt optimera laddning för kund.

Ta del av hela överenskommelsen här


För mer information kontakta:

Mazdak Haghanipour, specialist laddinfrastruktur Mobility Sweden
telefon: 0730 96 56 91, e-post: mazdak.haghanipour@mobilitysweden.se

eller

Martin Olin, ansvarig e-mobilitet på Energiföretagen Sverige
telefon: 073 951 43 08, e-post: martin.olin@energiforetagen.se

eller

Amalia Pedersen, pressekreterare hos energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar
telefon: 073 043 78 85


Följande laddoperatörer har anslutit sig till branschöverenskommelsen. Majoriteten av laddstationerna uppfyller åtagandena, resterande kommer att uppdateras under 2022.


Circle K
E.ON
Gävle Energi
Göteborg Energi
Ionity
Mer
Mälarenergi
OKQ8
Preem
Recharge
ST1
Vattenfall InCharge


Varför behövs det en överenskommelse?

En tredjedel av Sveriges nationella utsläpp av växthusgaser kommer från transportsektorn. Redan år 2030 ska utsläppen från inrikes väg- och sjötransport ha minskat med 70 procent jämfört med 2010. Vid årsskiftet fanns det drygt 120 000 elbilar i Sverige. Enligt Mobility Swedens prognos kommer ungefär var tredje ny bil som registreras 2022 vara en elbil.

Majoriteten av laddningen sker i hemmen men det är viktigt att det fungerar att ladda bilen även publikt. En elbilist på långresa ska kunna snabbladda på ett enkelt sätt utan att vara avtalskund hos en viss laddoperatör. Prisinformationen ska vara tydlig och transparent gentemot kunderna, det gäller såväl enhetspriset för laddning som möjligheten att jämföra priset mellan olika laddoperatörer och med priset för hemmaladdning.

Mot bakgrund av denna utveckling har branschorganisationerna Drivkraft Sverige, Energiföretagen Sverige och Mobility Sweden tagit fram en svensk branschöverenskommelse för förenklad laddning vid publika snabbladdningsstationer.

Bilder

Om

Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige
Torsgatan 30
113 21 Stockholm

08 – 667 09 25http://Drivkraftsverige.se

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel. 

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

Biodrivmedel minskade kraftigt i januari till följd av sänkningen av reduktionsplikten10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen biodrivmedel på energibas har minskat kraftigt från 26,6% för helåret 2023 till 14,2 % i januari 2024. Minskningen beror på att reduktionsplikten för diesel och bensin sänktes till 6 % från 30,5 % respektive 7,8 % den 1 januari 2024. Det är framför allt HVO drop in som rasat från 14,6 % 2023 till 1,4 % i januari 2024. Däremot har HVO 100 ökat från 2,7% till 4,9 %.

Drivkraft Sveriges synpunkter på Regeringens PM – Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel24.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige avstyrker förslaget om kraftigt sänkt reduktionsplikt Drivkraft Sverige har idag skickat in ett remissvar på regeringens PM - Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel. Sverige har sedan länge en särställning med högst andel biodrivmedel i hela Europa - mycket tack vara reduktionsplikten. Drivkraft Sverige avstyrker regeringens förslag och föreslår istället att reduktionsplikten för bensin bibehålles på 7,8 procent men att reduktionsplikten för diesel sänks under 2024 från 30,5 procent till 19,3 procent för att därefter höjas successivt, dvs en återgång till de reduktionsnivåer för diesel som vi hade när reduktionsplikten infördes 1 juli 2018. "Att genomföra den föreslagna sänkningen av reduktionsnivåerna för bensin respektive diesel till sex procent skulle innebära att vi backar inblandningsnivåerna för diesel med ca tio år samtidigt som Sveriges klimatutsläpp kommer att öka med ca 4-5 miljoner ton koldioxid från och med 2024", säger Anders Norén, Hållbarhe

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye