E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.

Här kommer E.ON att bygga en av Europas största vindkraftsanläggningar på land.

Vindkraftsparkerna kommer att byggas gemensamt med det schweiziska bolaget Credit Suisse Energie Infrastructure Partners. Credit Suisse har 80 procent av det gemensamma projektbolaget, E.ON kommer att bygga och driva vindkraftparkerna och behålla en andel på 20 procent. Den totala investeringen uppgår till drygt 5 miljarder kronor.

Hästkullen och Björnlandhöjden ligger i ett skogbevuxet och kuperat område i Västernorrland, ett område med utmärkta vindförhållanden. Byggandet av Hästkullen och Björnlandhöjden är planerat att starta 2018 och slutföras inom tre år. Vindkraftsparkerna kommer att vara utrustade med 114 turbiner från den tyska tillverkaren Nordex. Turbinernas effekt varierar mellan 3,9 och 4,4 megawatt.

- Det är en del av vår strategi att stärka vår position inom landbaserad vindkraft. För verksamheten i Europa är förverkligandet av Hästkullen och Björnlandhöjden ett stort steg framåt och innebär en betydande expansion av vår skandinaviska portfölj och ett viktigt steg på vår väg att bli 100 procent förnybara, säger Marc Hoffmann, Sverigechef för E.ON.

Bara under 2018 kommer E.ON att ha tillfört runt 1 000 megawatt vindkraft i Östersjön, Nordsjön, Italien och USA till elnätet.

Här kommer E.ON att bygga en av Europas största vindkraftsanläggningar på land.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.