E.ON bygger fler solparker

Det finns ett stort och ökande intresse för delägarskap i solparker. E.ON satsar nu på att i egen regi bygga storskaliga solparker för att ta vara på möjligheten. - E.ON vill ta ett större samhällsengagemang och påskynda utbyggnaden av solparker i Sverige, där vi med våra kunskaper kan identifiera lämpliga platser för framtida solproduktion, säger David Sätterman, chef för E.ONs solaffär.

E.ON satsar nu på att i egen regi bygga storskaliga solparker.

Sedan tidigare har E.ON byggt solparker på kundens beställning. Nu blir steget att för egen räkning projektera och bygga upp en portfölj för solparker. Beroende på mottagaren av energi kan E.ON möta upp med olika koncept och affärsmodeller för att få parken på plats.

E.ON jobbar intensivt med att hitta mark i elområde 3 och 4, där behovet av ny elproduktion är som störst och där de första markarrendena kommit på plats. Det initiala målet är att säkra en portfölj på 200 megawatt, där E.ON redan säkrat cirka hälften.

- Vår affärsidé är att baserat på våra kunskaper inom sol, projektera och leda arbetet för att säkra att nya parker kommer på plats, säger David Sätterman. Vi har stor erfarenhet av att utveckla och bygga storskaliga parker internationellt och har alla förutsättningar att utifrån vår starka marknadsposition, med integrering från grossist till installatör av solenergi, ta en ledande roll i det arbetet.

Fram till augusti i år har E.ON anslutit 70 megawatt solenergi till elnätet, ungefär motsvarande årsförbrukningen för 3 500 normalvillor. Bara under juni månad anslöts 16 megawatt och utvecklingen fortsätter.

-Solelproduktionen växer exponentiellt och våra orderböcker indikerar att vi även framåt kommer kunna sälja villalösningar, större egenproducenter och solparker till större industrier, säger David Sätterman.

Inom E.ONs verksamhet för solparker projekterar man just nu en park tillsammans med AKEA på drygt 15 megawatts effekt som producerar el motsvarande 8 100 lägenheters årliga elbehov då den står klar.

- Det innebär årliga CO2-reduceringar på nästan 5 300 ton, säger David Sätterman, som ser ett växande intresse för solparker med delägarskap från flera aktörer.

E.ON satsar nu på att i egen regi bygga storskaliga solparker.
David Sätterman, chef för E.ONs solaffär.

Konjunkturen bromsar elektrifieringen - men solceller fortsätter öka, visar E.ONs elektrifieringsrapport2.12.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Konjunkturnedgången och de höga energipriserna ger ett tydligt avtryck i elanvändningen, visar E.ONs elektrifieringsrapport. I E.ONs elnät fortsatte dock installationerna av solceller att öka, till och med i ännu högre takt än tidigare. Inmatningen av el från solcellsanläggningar fördubblas nu varje år I september anslöts för första gången mer än 1 500 solcellsanläggningar på en månad till E.ONs elnät.

E.ON och Svenska Kraftnät tecknar avtal om reservkraft till södra Sverige1.12.2022 13:35:12 CET | Pressmeddelande

E.ONs kraftvärmeanläggning Heleneholmsverket i Malmö ska vid behov öka elproduktionen med upp till 80 megawatt för att säkra energiförsörjningen i södra Sverige i vinter. Det är innebörden av ett nytt avtal mellan E.ON och Svenska Kraftnät. –En viktig pusselbit i vinterns beredskap är nu på plats. I det här läget räknas varje kilowatt, säger Anette Blücher, chef för E.ONs Energy Infrastructure Solutions.