E.ON deltar i förstudie om djupgeotermisk energi

Geotermisk energi har stor potential och kan utgöra en viktig beståndsdel för att uppnå energi- och klimatmålen i Skåne. Därför deltar E.ON just nu i en förstudie om förutsättningarna för hur geotermisk värme och värmekraft kan användas i framtiden.

Geotermisk energi utgörs av värme producerad i jordens inre och transporterad till jordskorpan. Värmen i berggrunden ökar med djupet och i Sverige ökar temperaturen med 15-30 °C per kilometer (den geotermiska gradienten). Vid en medeltemperatur i markytan på 10 °C är temperaturen på två kilometers djup 60-70 °C.

Projekt: grön energi från djupgeotermi​

E.ON deltar i en förstudie om energi från djupgeotermi som pågår december 2017 till maj 2018 och som drivs av Länsstyrelsen i Skåne. Målet är att undersöka de geotermiska förutsättningarna i Skåne och hur en kombination av geotermisk värme och värmekraft skulle kunna användas för att ge ett kontinuerligt flöde av både värme och el till skillnad från många andra förnybara energislag vars tillgång varierar (beroende på exempelvis vädret) och som därmed ställer krav på lagring av energi.

I projektet analyseras, både tekniskt och ekonomiskt, hur modern geotermiteknik i kombination med värmekraft skulle kunna användas i större skala i Skåne. Studien omfattar även en undersökning av geologiska förutsättningar, energipotential, risker, utmaningar, miljöpåverkan och hur resultatet från förstudien skulle kunna implementeras i ett genomförandeprojekt med avseende på exempelvis gröna jobb och utveckling av ett geotermiskt kunskapscentrum.

Deltagare i projektet E.ON, Againity, Climeon, Geoop, Länsstyrelsen Skåne och Malmö stad.

Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Region Skåne.

Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Region Skåne.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.