E.ON deltar i förstudie om djupgeotermisk energi

Geotermisk energi har stor potential och kan utgöra en viktig beståndsdel för att uppnå energi- och klimatmålen i Skåne. Därför deltar E.ON just nu i en förstudie om förutsättningarna för hur geotermisk värme och värmekraft kan användas i framtiden.

Geotermisk energi utgörs av värme producerad i jordens inre och transporterad till jordskorpan. Värmen i berggrunden ökar med djupet och i Sverige ökar temperaturen med 15-30 °C per kilometer (den geotermiska gradienten). Vid en medeltemperatur i markytan på 10 °C är temperaturen på två kilometers djup 60-70 °C.

Projekt: grön energi från djupgeotermi​

E.ON deltar i en förstudie om energi från djupgeotermi som pågår december 2017 till maj 2018 och som drivs av Länsstyrelsen i Skåne. Målet är att undersöka de geotermiska förutsättningarna i Skåne och hur en kombination av geotermisk värme och värmekraft skulle kunna användas för att ge ett kontinuerligt flöde av både värme och el till skillnad från många andra förnybara energislag vars tillgång varierar (beroende på exempelvis vädret) och som därmed ställer krav på lagring av energi.

I projektet analyseras, både tekniskt och ekonomiskt, hur modern geotermiteknik i kombination med värmekraft skulle kunna användas i större skala i Skåne. Studien omfattar även en undersökning av geologiska förutsättningar, energipotential, risker, utmaningar, miljöpåverkan och hur resultatet från förstudien skulle kunna implementeras i ett genomförandeprojekt med avseende på exempelvis gröna jobb och utveckling av ett geotermiskt kunskapscentrum.

Deltagare i projektet E.ON, Againity, Climeon, Geoop, Länsstyrelsen Skåne och Malmö stad.

Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Region Skåne.

Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Region Skåne.

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.