E.ON deltar i förstudie om djupgeotermisk energi

Geotermisk energi har stor potential och kan utgöra en viktig beståndsdel för att uppnå energi- och klimatmålen i Skåne. Därför deltar E.ON just nu i en förstudie om förutsättningarna för hur geotermisk värme och värmekraft kan användas i framtiden.

Geotermisk energi utgörs av värme producerad i jordens inre och transporterad till jordskorpan. Värmen i berggrunden ökar med djupet och i Sverige ökar temperaturen med 15-30 °C per kilometer (den geotermiska gradienten). Vid en medeltemperatur i markytan på 10 °C är temperaturen på två kilometers djup 60-70 °C.

Projekt: grön energi från djupgeotermi​

E.ON deltar i en förstudie om energi från djupgeotermi som pågår december 2017 till maj 2018 och som drivs av Länsstyrelsen i Skåne. Målet är att undersöka de geotermiska förutsättningarna i Skåne och hur en kombination av geotermisk värme och värmekraft skulle kunna användas för att ge ett kontinuerligt flöde av både värme och el till skillnad från många andra förnybara energislag vars tillgång varierar (beroende på exempelvis vädret) och som därmed ställer krav på lagring av energi.

I projektet analyseras, både tekniskt och ekonomiskt, hur modern geotermiteknik i kombination med värmekraft skulle kunna användas i större skala i Skåne. Studien omfattar även en undersökning av geologiska förutsättningar, energipotential, risker, utmaningar, miljöpåverkan och hur resultatet från förstudien skulle kunna implementeras i ett genomförandeprojekt med avseende på exempelvis gröna jobb och utveckling av ett geotermiskt kunskapscentrum.

Deltagare i projektet E.ON, Againity, Climeon, Geoop, Länsstyrelsen Skåne och Malmö stad.

Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Region Skåne.

Finansiärer är Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och Region Skåne.

Felavhjälpningen fortsätter ikväll17.1.2022 17:57:57 CET | Pressmeddelande

Under dagen har totalt 17 000 av E.ONs kunder fått tillbaka strömmen efter nattens stormväder. Vid klockan 17 var antalet drabbade kunder strax över 3 000. E.ON har under dagen besiktat ledningsnätet med hjälp av helikopter för att snabbare styra montörerna till rätt platser. Arbetet med att röja och laga elnätet fortsätter under kvällen så länge säkerheten för personalen i fält tillåter och kommer att återupptas tidigt i morgon bitti. Arbetet med att göra omkopplingar i elnätet där det är möjligt fortsätter.