E.ON och Skånes Ornitologiska Förening i samarbete för Skånes berguvar

Med ett vingspann på upp emot 170 centimeter är berguven en mäktig, men dessvärre ovanlig syn i Skåne. För att ge den hotade arten bättre förutsättningar för överlevnad säkrar E.ON elledningar i närheten av ugglornas revir. De förebyggande insatserna görs i samarbete med Skånes Ornitologiska Förening och är en del av E.ONs arbete för hållbarhet och biologisk mångfald.
Foto: Unsplash

1982 startade Projekt Berguv Skåne i syfte att återskapa och gynna en frilevande berguvspopulation efter att berguven hade försvunnit från landskapet på 1940-talet. Förra året genomfördes en omfattande inventering av berguvar i Skåne och 24 revir konstaterades. Berguven lever dock farligt och varje år förolyckas ett antal djur, bland annat i trafikolyckor och av elledningar.

E.ONs elstolpar är perfekta utkiksplatser för berguven, men om berguvarna kommer åt de strömförande ledningarna händer det dessvärre att de förolyckas. För att förhindra elolyckor säkrar vi därför elledningar i närheten av ugglornas revir. Åtgärden är en viktig del i E.ONs arbete för biologisk mångfald och sker tillsammans med SkOF, säger Carina Tollmar, hållbarhetschef på E.ON.

Sedan samarbetet med SkOF inleddes har E.ON påbörjat arbetet med att säkra ledningar på runt tjugo platser i Skåne. Tillsammans med tidigare ledningsåtgärder, som gjorts för att skydda kungsörnen men som även gynnar andra stora rovfåglar, hoppas nu SkOF på ett uppsving i berguvspopulationen.

– Elolyckor är den enskilt största anledningen till att berguvar förolyckas, men tack vare E.ONs åtgärder förbättras livsmiljön för berguvarna i Skåne radikalt. I och med att fåglarna är så få är varje liv betydelsefullt för artens överlevnad. I Tyskland, där man storskaligt arbetat med att säkra ledningar, ser man ett direkt samband mellan säkra elledningar och ökad population. Vi hoppas på en liknande utveckling i Skåne, säger Arne Hegemann, ordförande i SkOF och forskare vid Lunds universitet.

Fakta berguvar:

Berguven (Bubo bubo) är en av världens största ugglor och förekommer i större delen av Europa och Asien. Den har en massiv kropp och ett kraftigt huvud med örontofsar. Ögonen är orangegula, fjäderdräkten mörkfläckig och bröst och mage är ljusare än ryggen. Berguven kan ha ett vingspann på 170 cm.

Berguven häckar vid 2-3 års ålder och honan lägger vanligtvis 2-3 ägg, som ruvas i drygt en månad. Ungarna är flygfärdiga efter 60-80 dygn. Berguven är extremt känslig för störning under häckningen och kan överge både ägg och ungar om den blir oroad. För att skydda fåglarna hålls därför de flesta revir hemliga. Ett revir i Skåne är dock offentligt: Hardeberga stenbrott öster om Lund.

Foto: Unsplash