E.ON och Svenska Kraftnät tecknar avtal om reservkraft till södra Sverige

E.ONs kraftvärmeanläggning Heleneholmsverket i Malmö ska vid behov öka elproduktionen med upp till 80 megawatt för att säkra energiförsörjningen i södra Sverige i vinter. Det är innebörden av ett nytt avtal mellan E.ON och Svenska Kraftnät. –En viktig pusselbit i vinterns beredskap är nu på plats. I det här läget räknas varje kilowatt, säger Anette Blücher, chef för E.ONs Energy Infrastructure Solutions.
Avtalet innebär att E.ON tillhandahåller kraftvärmeanläggningen Heleneholmsverket som reservanläggning för att säkra en tillförlitlig elförsörjning i södra Sverige under vintern. Foto: Apelöga

Avtalet innebär att E.ON tillhandahåller Heleneholmsverket som reservanläggning för att säkra en tillförlitlig elförsörjning i södra Sverige. Produktion av reservkraft ska ske på begäran av Svenska Kraftnät. I det fall reservkraft behövs ska Heleneholmsverket tillhandahålla 80 megawatt till nätet, producerad med biogas från Danmark.

Avtalet gäller från den 1 december 2022 till och med mars månad 2023.

Läs mer: Svenska kraftnät handlar upp kapacitet i södra Sverige | Svenska kraftnät (svk.se)

"Givet det ansträngda läget på energimarknaden är det viktigt att vi som samhälle säkrar upp produktionsresurser inför vintern," säger Anette Blücher, E.ON. Foto: Erika Weiland, Apelöga
I det fall att reservkraft behövs ska Heleneholmsverket  tillhandahålla 80 MW till nätet, producerad med biogas. Foto: Apelöga
I det fall att reservkraft behövs ska Heleneholmsverket tillhandahålla 80 MW till nätet, producerad med biogas. Foto: Apelöga

1 400 utan ström efter ovädret15.4.2024 07:45:22 CEST | Pressmeddelande

Drygt 1 400 E.ON-kunder är nu på morgonen utan ström efter gårdagens starka vindar. Värst drabbade är Jönköpings län, 370 kunder, Östergötlands län, 281 kunder och Kalmar län, 783 kunder. – Det var mycket farliga arbetsförhållande i skogen i går, så arbetet fick utföras med stor försiktighet. Nu är vinden svagare och en stor montörsstyrka jobbar för närvarande för högtryck för att återställa elnäten, säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

E.ON och Uniper gör gemensam satsning för fler drifttekniker i Skåne6.3.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande

Efter Svenska kraftnäts beslut om att Öresundsverket ska ingå i den svenska elberedskapen är behovet av drifttekniker som kan arbeta i kraftverken i Malmöregionen skriande. Nu tar E.ON och Uniper krafttag för att säkra kompetens genom en ny utbildningssatsning. – Tillsammans med Uniper satsar vi stort på en intensivutbildning med målet att kunna utbilda och anställa femton nya drifttekniker in i våra verksamheter. Tiden är knapp, branschen har redan brist på arbetskraft, säger Rikard Nilsson, driftchef E.ON Malmö.