Erik Granqvist prisas på Årets Eldsjäls galakväll

Onsdag 16 mars är det dags för årets viktigaste gala. Då ska Årets Eldsjäl utses. Dessutom kommer Erik Granqvist att ta emot Årets Specialpris 2022. Från scen blir det underhållning av Klara Hammarström och Martin Stenmarck.

Onsdag 16 mars – på Cirkus i Stockholm – är det dags för Årets Eldsjäls galakväll. Vinnare i fyra olika kategorier – Inkludering, Hälsa, Ledare och Årets Idrottsförening, ska utses. Dessutom kommer före detta ishockeymålvakten och TV-profilen Erik Granqvist ta emot Årets Specialpris – ett samarbete mellan ideella Folkspel och Expressen, att utses.

Han får priset för sitt mod att berätta om de övergrepp som äldre lagkamrater utsatte honom för i början av sin ishockeykarriär.

– Jag hoppas att det bidrar till att vi tillsammans kan skapa en säker och trygg miljö i den så underbara idrotten, säger Erik.

Under galakvällen – som leds av Clara Henry och där bland andra Klara Hammarström och Martin Stenmark underhåller från scen – kommer ett antal eldsjälar runt om i landet att lyftas.

– Vi ska självklart hylla de finalister som är på plats. Samtidigt symboliserar kvällen alla som bidrar med ideella insatser och därmed samhällsnytta. Kanske är det 2022 viktigare än någonsin med tanke på situationen i Ukraina. En stor del av de som flyr är barn och ungdomar, som så snabbt som möjligt måste erbjudas trygghet, boende och skola, men även en meningsfull fritid, vilket kräver ännu fler eldsjälar säger Hans Sahlin, vd på Folkspel.

Motivering Årets Specialpris:

”Han har täckt stenhårda puckar avlossade i en hastighet långt över 100 km/h. Som expert efter den aktiva karriären har han aldrig fegat ur då det handlat om att kritisera. Men det mest utmärkande karaktärsdraget är modet att våga berätta och beskriva avskyvärda invigningsritualer i en machokultur som vare sig hör hemma inom ishockeyn eller någon annanstans.
Genom att lyfta övergrepp vill han stå upp för att ingen annan ska utsättas för samma sak, verka för en trygg miljö i föreningslivet och bidra till nolltolerans mot mobbning och kränkningar.”

Fakta: Årets Specialpris

Med Årets Specialpris vill Expressen och ideella Folkspel lyfta fram personer, föreningar eller organisationer som står upp för ett bättre och inkluderande samhälle, som öppet försvarar grundläggande värderingar i form av jämställdhet och alla människors lika värde oavsett ursprung, religion, kön, och sexuell läggning samt individer som lyfter upp andra och angelägna frågor, vilka är relaterade till föreningslivet.

Ett stipendium om 50 000 kronor utgår till vinnaren av Årets Specialpris.

Tidigare vinnare Årets Specialpris:

2019: Loui Sand.

2020: Jonathan Hedström.

2021: Amanda Zahui.

Här finns klipp/text med Erik Granqvist: https://www.folkspel.se/foreningsliv/arets-specialpris-till-erik-granqvist/

Här finns text/klipp med samtliga finalister i Årets Eldsjöl 2002: https://www.folkspel.se/aretseldsjal/

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer/medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat över 17 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.

Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.

www.folkspel.se