Svenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Etiketten som mäter hur maten mår

Med en etikett som sitter på insidan av förpackningen kan matvarornas hållbarhet mätas och etikettens färg förändras allt eftersom livsmedlet åldras. Tekniken är Malmöföretaget Innocentias och har fört dem vidare i den internationella tävlingen Green Challenge.
Etiketten reagerar på gaser som bildas när livsmedel åldras.

-       Vår etikett mäter dynamisk hållbarhet och reagerar med de gaser som bildas när livsmedel åldras, berättar Innocentias vd Erik Månsson. Ett reaktivt bläck på förpackningen gör att den som handlar snabbt kan läsa av hållbarheten på matvaran.

Dagens bäst före datum är ett konservativt system där stora volymer med automatik får ett och samma datum. Vanligen hamnar de nära bara nära. Med en mer individuell kontroll kan 100-tals ton kött som in dag kasseras användas.

-       Det finns stora miljövinster att göra när matsvinnet minskar, säger Erik Månsson. Och en studie visar att konsumenterna är beredda att betala ett par kronor mer för ett sådant här system.

Tekniken har ursprungligen tagits fram vid Lunds universitet och grundades 2015. Innocentia är ett av fem svenska förtag som tagit sig vidare i Green Challenge. Vinnaren utses av en internationell expertjury i höst och belönas med 500 000 euro.

Etiketten reagerar på gaser som bildas när livsmedel åldras.
Erik Månsson, vd för Innocentia.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 300 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.