Ett inte helt optimalt förslag på nytt avtal

Förslaget från de opartiska ordförandena på två år och 6,5 procent är inte helt optimalt, anser Grafiska Företagen. Däremot är hemställan tillräckligt balanserad mellan parternas krav för att fungera som grund för slutförhandlingarna. Grafiska Företagen säger ja till hemställan.
Anna Freij förhandlingschef Grafiska Företagen

Hemställan innebär ett tvåårigt avtal med en löneökningstakt på 3,7 procent första året och 2,8 procent det andra. Den innehåller också 1 300 kronor i höjning av de lägsta lönerna, vilket skulle höja trösklarna in på arbetsmarknaden.

- Att vi säger ja till hemställan är inte samma sak som att vi tycker att innehållet är optimalt. Innehållet är dock en tillräckligt bra grund för nästa veckas slutförhandlingar, säger Anna Freij, förhandlingschef på Grafiska Företagen.

Grafiska Företagen har strävat efter ett treårigt avtal och med en lägre löneökningstakt. Det skulle gynna den grafiska branschens fortsatta återhämtning efter de senaste decenniernas stålbad, och bidra till att både stärka företagen och att trygga medarbetarnas anställningar.

- För den grafiska branschen är förutsägbarhet och hanterbara löneökningsnivåer särskilt viktigt. Med fackens krav som bakgrund anser vi att förslaget på en tvåårig avtalsperiod med en sammanlagd löneökningsnivå på 6,5 procent är tillräckligt balanserat för att säga ja, säger Anna Freij.

Den 31 mars ska nya avtal vara klara.

Anna Freij förhandlingschef Grafiska Företagen

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Våra drygt 350 medlemsföretag med 10 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället: undervisningsmaterial för våra barns lärande, valsedlar så att vi kan rösta, etiketter för säkerheten i våra bilar och medicinförpackningar för dem som är sjuka.