Ett inte helt optimalt förslag på nytt avtal

Hemställan innebär ett tvåårigt avtal med en löneökningstakt på 3,7 procent första året och 2,8 procent det andra. Den innehåller också 1 300 kronor i höjning av de lägsta lönerna, vilket skulle höja trösklarna in på arbetsmarknaden.
- Att vi säger ja till hemställan är inte samma sak som att vi tycker att innehållet är optimalt. Innehållet är dock en tillräckligt bra grund för nästa veckas slutförhandlingar, säger Anna Freij, förhandlingschef på Grafiska Företagen.
Grafiska Företagen har strävat efter ett treårigt avtal och med en lägre löneökningstakt. Det skulle gynna den grafiska branschens fortsatta återhämtning efter de senaste decenniernas stålbad, och bidra till att både stärka företagen och att trygga medarbetarnas anställningar.
- För den grafiska branschen är förutsägbarhet och hanterbara löneökningsnivåer särskilt viktigt. Med fackens krav som bakgrund anser vi att förslaget på en tvåårig avtalsperiod med en sammanlagd löneökningsnivå på 6,5 procent är tillräckligt balanserat för att säga ja, säger Anna Freij.
Den 31 mars ska nya avtal vara klara.
Nyckelord
Kontakter
Johan GrauersKommunikationschef
Tel:+46 706 725 285johan.grauers@grafiska.seBilder

Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. Våra drygt 350 medlemsföretag med 10 000 anställda utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället: undervisningsmaterial för våra barns lärande, valsedlar så att vi kan rösta, etiketter för säkerheten i våra bilar och medicinförpackningar för dem som är sjuka.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Politiskt motiv vinner Sveriges största affischtävling11.5.2023 14:20:00 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Bad Energi” vinner designstudenten Simon Hennerfors, Yrgo den 22:a upplagan av PrintPower Award och belönas med 10 000 kr. Årets tema ”energi” lockade rekordmånga, 171 tävlande. PrintPower Award är en hyllning till affischen både som konstform och kommunikationsmedel.
Rekordmånga designstudenter tävlar i affischtävling27.4.2023 18:33:13 CEST | Pressmeddelande
Temat ”Energi” lockar rekordmånga tävlande till den 22:a upplagan av Sveriges största affischtävling, Print Power Award. Av 171 tävlande studenter har nu 10 finalister utsetts från Sveriges ledande konst- och designskolor. Det stora intresset kan vara ett tecken på en renässans för affischen, både som konstform och kommunikationsmedel.
Ingen vinnare i årets avtalsrörelse31.3.2023 19:04:03 CEST | Pressmeddelande
2-årigt avtal på sammanlagt 7,4 procent är resultatet av en historiskt svår avtalsrörelse. Kortsiktigt innebär det att både företag och deras medarbetare kan uppfattas som förlorare. Vinnare är i stället industriavtalets stabilitet och svensk ekonomis förutsättningar för återhämtning.
Nej till statsstöd för Postnord20.2.2023 11:20:22 CET | Pressmeddelande
Postfinansieringsutredningen föreslår miljardbelopp i statsstöd, baserat på hemliga ekonomiska underlag från Postnord. Aktörerna inom Arena för framtidens distribution är starkt kritiska till utredningen, både för att den bygger på osäkra underlag och för att den skulle hota den bräckliga konkurrens som finns på postmarknaden.
Utmärkelse för ökad tillgänglighet till kultur och fakta9.11.2022 07:54:38 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen och Medieföretagen belönar bokförlaget Hedvigs viktiga arbete med att göra litteratur tillgänglig för 1,4 miljoner svenskar med lässvårigheter. Branschpriset är förutom äran på 100 000 kr. Därutöver belönas ytterligare fem pristagare som på olika sätt bidragit till att främja den grafiska branschens utveckling.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum