Ett kunskapscenter om Östersjön på Skansen - första spadtaget 16 november

10.11.2016 14:51 | Stiftelsen Skansen

Nu tas det första steget på vägen mot ett kunskapscenter om Östersjön. Grundaren av BalticSea2020, Björn Carlson, tar det första spadtaget den 16 november kl 13.00 på Skansen.

Östersjön på Skansen. Baltic sea center at Skansen. Ill: Topia/Kawa.

Skansen har i 125 år kombinerat naturupplevelser och kunskap om djur och natur med kulturhistoria och insikter i människors livsvillkor. Nu kommer Östersjön in på Skansen via ett unikt samarbete med BalticSea2020 som har arbetat med att rädda Österjön sedan 2005. Ett inspirerande och tankeväckande kunskapscentrum för Östersjön ska byggas under 2017-2018.

Det inreds med akvarier, utställningsytor, skolsalar och laboratorium. Besökare får ta del av olika biotoper med skiftande salthalt och förutsättningar för fiskar och andra arter. Elever får insikt i hur känslig miljön är och vad som kan göras för att rädda havet i praktiska lektioner.

Kunskapsentret kommer att fungera både som ett pedagogiskt nav för skolan och en engagerande informationsplats för allmänheten där vi lyfter frågor som rör detta unika innanhav. Bygget beräknas vara klart under hösten 2018.

Första spadtaget på Skansen

Datum: 16 november

Tid: Kl 13.00

Plats: Samling utanför Restaurang Tre Byttor som ligger intill Sollidens parkering på Skansen. Spadtaget sker utomhus och följs av en presentation inomhus. Representanter från BalticSea2020 och Skansen finns på plats för intervjuer, samtal, fotograferingar mm.

Ackreditering: Christina Hamnqvist, Skansen, 0729-83 79 55, 0708-49 92 00

Östersjön på Skansen. Baltic sea center at Skansen. Ill: Topia/Kawa.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.