Myndigheten för press, radio och tv

Ett nytt mediestöd – föreskrifter på remiss

Dela

Förslag till föreskrifter för mediestöd samt förslag till teknisk redovisning för digitala nyhetsmedier skickas nu på remiss.

I propositionen "Journalistik i hela landet" föreslås två nya former av teknikneutrala mediestöd. Ett utvidgat innovations- och utvecklingsstöd samt ett stöd för lokal journalistik i områden som saknar eller har svag journalistisk bevakning. De nya stöden är teknikneutrala och ska kunna ges till allmänna nyhetsmedier – oavsett innehålls- eller spridningsform.

Myndigheten för press, radio och tv skickar nu förslagen till berörda aktörer. Föreskrifterna kompletterar regeringens förordning som reglerar det nya stödet. Den tekniska redovisningen för digitala nyhetsmedier ska göra det möjligt för allmänna nyhetsmedier, oavsett spridningsform, att visa att de uppfyller de tröskelkrav som ställs i förordningen. 

Synpunkter ska skickas till nyttmediestod@mprt.se  senast den 18 januari 2019.

Förslagen publiceras på myndighetens webbplats. Där finns även mer information om det nya mediestödet. Mediestödet kommer att träda i kraft den 1 februari 2019.

Läs remissen och mer om mediestödet via länkarna nedan.

Om

Myndigheten för press, radio och tv
Myndigheten för press, radio och tv
Arenavägen 55
121 77 Johanneshov

08-580 070 00https://www.mprt.se/

Myndigheten för press, radio och tv tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.

Följ Myndigheten för press, radio och tv

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv

Ny rapport: Nytt bottenår för dagspressen - under 2019 sjönk tidningsföretagens försäljning med omkring 1 miljard kronor21.10.2020 09:02:44 CESTPressmeddelande

Den svenska mediemarknaden, som redan innan 2020 präglades av en allt tuffare global konkurrens, gjorde en tvärnit i pandemins spår. Sämst rustad var dagspressen som gick in i 2020 med sämsta året hittills i ryggen. Det visar siffror från vår nya rapport "Medieutveckling 2020 - Medieekonomi" som publiceras idag. Rapporten analyserar de svenska medieföretagens bokslut för 2019, men tar också en titt på hur reklammarknaden har utvecklats under det första halvåret 2020. Medieekonomi är skriven av Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare för Nordicom vid Göteborgs universitet, på uppdrag av MPRT.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum