Alecta Fastigheter AB

Ett nytt varumärke med kraft att lyfta fastighetsbranschen

Dela
Alecta Fastigheter är ett av Sveriges yngsta fastighetsbolag och redan från start ett av de största. Nu lanseras det nya varumärket, som tagits fram i samarbete med Identity Works. Cecilia Österholm, Marknads- och kommunikationschef berättar att Alecta Fastigheters ”lyftkraft” är ett av de bärande värdeorden som ska bygga varumärket när bolaget utvecklas.
Alecta Fastigheters visuella identitet
Alecta Fastigheters visuella identitet

- Vi har stora ambitioner och en spännande tillväxt resa framför oss. Vi drivs av en passion av att lyfta människor, verksamheter och platser. Begreppet “Lyftkraft”- viljan att lyfta blicken, testa nya idéer och kraften att skapa förändring symboliserar en önskan som ska genomsyra allt vi gör, vårt varumärke och vår kommunikation, säger Cecilia Österholm.

Under oktober månad tar Alecta Fastigheter stegvis över förvaltningen av deras hus med start i Stockholm. Därmed lanseras också varumärket mot marknaden. Alecta Fastigheters resa började i januari i år och ägs av pensionsbolaget Alecta. Redan från start har bolaget en fastighetsportfölj värd 45 miljarder kronor i åtta städer. I beståndet ingår bland annat World Trade Center, Signalfabriken och Ellery Beach House.

- Det har varit en spännande resa där vår ambition är att skapa ett långsiktigt hållbart varumärke som blir en frisk fläkt i fastighetsbranschen. Utmaningen har varit att balansera Alecta Fastigheter storlek och styrka som fastighetsbolag med viljan att utveckla och förändra, säger Marie Rudolphie, kundansvarig på Identity Works.

- Som marknads- och kommunikationschef är det en otrolig möjlighet att tillsammans med hela organisationen och med våra kompetenta, kreativa och snabbfotade samarbetspartners på Identity Works skapa ett helt nytt varumärke. Målet är att berätta vår story, skapa förtroende och nyfikenhet om oss. Det känns kul att äntligen visa upp resultatet av vårt gemensamma arbete, sammanfattar Cecilia Österholm.

Arbetsgrupp Alecta Fastigheter
Marknads- och kommunikationschef: Cecilia Österholm
Projektledare: Josefine Fors

Arbetsgrupp Identity Works
Kundansvarig: Marie Rudolphie
Design Director: Nikolaj Kledzik
Projektledare: Linda Redig
Designer: Rasmus Kellerman
Kommunikation/Copy: Johanna Reis

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Österholm Marknad- och Kommunikationschef. Alecta Fastigheter
E-post: cecilia.osterholm@alecta.se tel: +46 72-579 75 41

Marie Rudolphie, kundansvarig. Identity Works
E-post: marie.rudolphie@identityworks.se, tel +46 70-315 98 26

 

Om Alecta Fastigheter
Nu skapas ett långsiktigt och framtidsorienterat fastighetsbolag, Alecta Fastigheter. Från start,1 januari 2021, är det ett av Sveriges största fastighetsbolag. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda 45 miljarder ska växa kraftigt de kommande åren. Alecta Fastigheter ska bidra till stadens, platsens och fastigheternas resilienta och långsiktiga utveckling och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

www.alectafastigheter.se

Om Identity Works:
Identity Works är en av Sveriges ledande varumärkes- och designbyråer och har sedan starten 1992 varit med och utvecklat ett flertal av Sveriges mest uppskattade varumärken. Under parollen ”From Insight to Impact” erbjuder Identity Works tjänster inom Research, Strategi, Innovation, Design, Kultur och Aktivering. Identity Works arbetar med kunder som Arla, Länsförsäkringar, Volvo, Lantmännen, Holmen, Orkla, Cancerfonden och Santa Maria. Byrån består idag av ca 55 anställda och är lokaliserade på Kungsgatan i Stockholm. Under 2020 omsatte bolaget drygt 73 MSEK och gjorde ett resultat om ca 9 MSEK. www.identityworks.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Alecta Fastigheters visuella identitet
Alecta Fastigheters visuella identitet
Ladda ned bild

Om

Alecta Fastigheter AB
Alecta Fastigheter AB



Alecta Fastigheter är ett ungt fastighetsbolag och ett av de största i Sverige. Dagens innehav med kontor, handel, hotell och samhällsfastigheter värda drygt 52 miljarder ska växa de kommande åren. Vi är långsiktiga, framtidsorienterade och arbetar varje dag med att skapa framtidsvärde genom att lyfta människor, verksamheter och städer och ge god avkastning till Alectas pensionssparare.

 

Följ Alecta Fastigheter AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Alecta Fastigheter AB

Sveriges första ryttarskulptur av en kvinnlig regent är på plats i Göteborg6.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under torsdagen (5 september) avtäcktes Sverige första ryttarskulptur av en kvinnlig regent. Nu står Drottning Kristina (1626-1689) skulpterad på en häst och sprider sin aura över området Rosenlund i Göteborg. Skulpturen är ett initiativ av Alecta Fastigheter som äger kvarteret samt Gladers Trappor som Drottning Kristina är placerad på. Det över 3 meter höga konstverket har skapats av konstnären Per Josephson.

Fridhemsplan får ett av Stockholm längsta konstverk26.6.2024 10:48:30 CEST | Pressinbjudan

Fridhemsplan får ett av Stockholms längsta konstverk när det drygt 90 meter långa planket som klär in byggområdet vid Väktaren 35 på Drottningholmsvägen förvandlas till konst. Alecta Fastigheter har initierat ett samarbete med street art-artister från Graffiti Stockholm som tolkar temat “från 60-talet till nu, fri att vara du” och vill i samband med utvecklingen av 60-tals fastigheten bygga vidare på platsens över hundraåriga musik- och kulturhistoria.

Pontus Frithiof öppnar restaurang hos Alecta Fastigheter i Nacka Strand19.6.2024 16:36:52 CEST | Pressmeddelande

Krögaren och restaurangentreprenören Pontus Frithiof tar ytterligare kliv in i Nacka Strand och öppnar en ny restaurang. Det blev klart under onsdagen (19/6) när fastighetsägaren Alecta Fastigheter och Pontus Frithiof signerade ett hyresavtal som gäller en lokal om cirka 900 kvadratmeter. Exakt vilket typ av restaurangkoncept det blir presenteras efter sommaren, men Pontus Frithiof kan redan nu avslöja att det blir en helt ny typ av verksamhet i Pontus Group med inspiration från USA:s västkust. Ett tema som kommer att gå igen i såväl inredning som utbud. Öppning beräknas kunna ske i början av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye