Gotlands Bryggeri

Ett öl som uppmanar till en helt egen ölstil

Idag släpper Gotlands Bryggeri Bière de Cidre, 5,2%, på delningsvänlig 75cl flaska. Ett friskt äppelöl med pigga och syrliga smaker. Passar utmärkt som fördrink eller måltidsdryck. En unik brygd som bryggeriet själva tycker förtjänar namnge en helt egen ölstil. Släpps på Systembolaget 4 april med artikelnummer 37474, pris 79kr.
Bière de Cidre, 5,2%, är ett äppelöl med pigga och syrliga smaker. Foto: Martin Ridne

– Det här är en produkt vi är jättestolta över. Föregångaren Farmhouse Ale var väldigt uppskattad och vi får fortfarande frågor om den. Till Bière de Cidre har vi ersatt hela 50% av vörten mot äppelmust och uppgraderat till 75cl flaska. En produkt som är så pass unik att vi tycker den förtjänar en egen ölstil: Bière de Cidre, säger Lina Strand, produktchef på Gotlands Bryggeri.

Precis som sin föregångare är Bière de Cidre inte helt lätt att definiera. Det är en produkt som hamnar någonstans mellan öl och cider.

– Bière de Cidre har tydliga äppeltoner och är torr som en hantverkscider. Men basen är en maltvört som bidrar till en stramare smakbild och ganska särpräglad bakgrundsfyllighet som man inte hittar i en cider, säger Joakim Eneqvist, bryggmästare och produktutvecklingschef på Gotlands Bryggeri.

– Även om man inte brukar dricka öl tycker jag man ska prova Bière de Cidre. Den har en lätt kropp, ljus färg och en väldigt frisk smak med syra från äpplen. Den passar perfekt som fördrink. På en uteservering i vårsolen eller hemma med vänner, tillägger Lina.

I Bière de Cidre sker efterlagring i flaskan tack vare att den lämnas ofiltrerad. Det gör att smakerna kommer variera beroende hur länge man låter flaskan ligga innan man korkar upp.

– Avnjuts den direkt möts man av pigga, sträva och syrliga smaker. Efter några månaders lagring kliver istället mogna och mer komplexa äppeltoner fram. Mer ‘champagne-feeling’, om man så vill. Föredrar man de rundare smakerna kan man med fördel låta sin flaska ligga i ett halvår innan man dricker den, säger Joakim.

Äppelmusten i brygden kommer från det lokala musteriet Halfvede Musteri. För Bière de Cidre tog de fram en must som är speciellt välbalanserad mot maltvörten i ölet.

– Smakprofilen på musten till Bière de Cidre bygger på de gamla klassiska Svenska smakerna där sötma, syra, aromer och kropp balanserar upp varandra. Det bidrar till en full och mer komplex smak, än vad en ensam äppelsort kan få fram själv. Och för att få fram varje äppelsorts fulla smak och karaktär är de pressade vid olika tider under säsongen, säger Peter Brennwald, på Halfvede Musteri.

Bière de Cidre släpps på Systembolaget 4 april med artikelnummer 37474, pris 79kr.
För produktprover, kontakta produktchef Lina Strand på lina.strand@gotlandsbryggeri.se.

Bilder

Foto: Martin Ridne
Foto: Emma Von Hofsten
Bière de Cidre, 5,2%. Art nr 37474, Pris 79kr.

Om

Insprängt i det gotländska kulturarvet, innanför Visbys medeltida ringmur, ligger Gotlands Bryggeri. Två koppar­­­pannor, tre bryggmästare och tonvis av idéer har sedan starten 1995 producerat några av de mest älskade ölerna i Sverige.

Följ Gotlands Bryggeri

Senaste pressmeddelandena från Gotlands Bryggeri