Europcar Sverige och norska Hyre AS undertecknar samarbetsavtal för digitalt partnerskap

Europcar Sverige och norska Hyre inleder samarbete för Hyres bilpoolsetablering i Stockholm och Europcars satsning på en smidigare, digitaliserad bilpoollösning för privatpersoner och företag. Båda bolagen vill samarbeta för att skapa mer närvaro på den snabbt växande urbana mobilitetsmarknaden.

"Vi är helt övertygade om att Hyre är en utmärkt samarbetspartner som ger oss möjligheten att med hög hastighet tillsammans lansera intelligenta, uppkopplade mobilitetstjänster", säger Mickael Bogered, VD Europcar Sverige.

Europcar kommer under tidig höst i samarbete med Hyre påbörja ett betatest med dedikerade bilpooler för bostadsrättsföreningar och företag. Kunder kommer kunna välja mellan olika bilmodeller och tillgodose sina behov oavsett om de behöver bil några timmar under veckan eller för en weekendresa.

”Hyre, som är störst i Norden på bildelning, påbörjar sin nordiska tillväxtresa med Stockholm som första anhalt. Europcar Sverige är med sin starka marknadsposition en given kandidat för ett samarbete. De delar vår syn på behovet av nya avancerade bildelningstjänster. Samarbetet ger oss önskade fördelar och kommer stärka båda bolagens positioner", säger David Öberg, VD Hyre AB.

Marknaden för att leverera kostnadseffektiva, avancerade mobilitetstjänster fortsätter att växa snabbt. Samarbetet mellan Europcar och Hyre skapar gemensamma fördelar och ökad hastighet till marknaden. Parterna vill med samarbetet möta snabbt föränderliga kundbehov genom att utnyttja kompletterande styrkor inom delad mobilitet.

Europcar är Europas ledande biluthyrningsföretag och finns representerat med 3 500 stationer och 195 000 bilar i 150 länder. I Sverige har Europcar 170 stationer och 6 000 bilar. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Hyre är Nordens största bildelningstjänst med över 1 600 bilar Norge och Sverige. Företaget etablerades 2017 och är ett joint venture mellan Møller Mobility Group och Hyre Management. Sedan starten har företaget vuxit med över 300 procent per år. Hyre har för närvarande över 60 000 kunder och över 4 000 uthyrningar i veckan.