Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Europe avslutar Jubileumsfestivalen när Göteborg firar 400 år – även The Halo Effect är nu klara för århundradets festival

Den 5 juni går Europe på stora tältscenen på Göteborgs Jubileumsfestival i Frihamnen. Tidigare under dagen spelar även göteborgska metalfavoriterna The Halo Effect på festivalen som pågår 2–5 juni och har fri entré.
Europe. Foto: Pressbild.

– Det är svårt att föreställa sig ett bättre avslut på festivalen än med Europe på scen. Jag tror många göteborgare har minnen av när bandet spelade på Götaplatsen under Göteborgs Kulturkalas 2009 och hela avenyn fylldes med tusentals människor, säger Kristian Ferrara, projektledare på Göteborg & Co för Göteborgs Jubileumsfestival.

Svenska rocklegendarerna Europe var en av våra mest framgångsrika musikexporter på 80- och 90-talet och är än idag högaktiva internationellt. Förra året var de ute på en arenaturné ihop med banden Whitesnake och Foreigner. Året avslutades med egna utsålda konserter i Chile, Argentina och Brasilien. Som om inte detta vore nog passerade deras ikoniska hitsingel och världsgenombrott ”The Final Countdown” hundra miljoner visningar på Youtube. 44 år efter att Europe bildades är Joey Tempest (sång), John Norum (gitarr), Mic Michaeli (keyboard), John Levén (bas) och Ian Haugland (trummor) en mer dynamisk och hårt arbetande konstellation än någonsin. Den 5 juni rundar de av Göteborgs Jubileumsfestival.

Tidigare samma dag spelar även The Halo Effect, ett göteborgsband vars medlemmar också upplevt omfattande framgångar utanför Sveriges gränser. Leadgitarristerna Niclas Engelin och Jesper Strömblad, sångaren och textförfattaren Mikael Stanne, basisten Peter Iwers och trummisen Daniel Svensson har förflutet i stilbildande svenska metalband som In Flames och Dark Tranquility. På fjolårets album ”Days of the Lost” går The Halo Effect tillbaka till rötterna samtidigt som de tar den tidens banbrytande metal in i samtiden.

Fler nysläppta programpunkter

• För första gången någonsin kommer Franska Trion spela sitt sjunde album ”Som ett spjut genom dagarna” från 2015 i sin helhet. Albumet har gjort ett djupt intryck på många med sina intensiva, allvarsamma och hoppfulla sånger.
  • Första gången på mer än ett decennium står Emrik, ADL och Topsteen från legendariska Stonefunkers tillsammans på scen igen. Emrik & Wefunky Bands senaste skiva ”Celebration" röstades fram som en av 2022 års bästa funkplattor av den internationella sajten Funkatopia.
  • Hjärta Göteborg bjuder på gospel, soul och hiphop tillsammans med gästartister som Jennifer Brown, Gladys Del Pilar, Samuel Ljungbladh, Sebastian Stakset, Peter Hallström och Michael Jeff Johansson.
  • Musikern och artisten Matilda Sjöström har dragit ihop ett gäng fantastiska musiker ifrån Göteborg som tillsammans backar både varandra och lokala gästartister. Amanda WerneSteget, Klara Goliger, Det Brinner, Lovisa Samuelsson och Alice B ska tillsammans med Göteborg Allstars ge oss en oförglömlig konsert under Jubileumsfestivalen.
  • Paradvagnen Valen är ett 4 meter hög, 3 meter bred och 12 meter långt rullande konstverk inspirerad av Malmska valen. Den kommer att vara med under Jubileumsfestivalen, men också i Jubileumsparaden i slutet av sommaren.
  • Rain Gothenburg bjuder in till Rain Catwalk – en 15 meter lång catwalk där det garanterat kommer regna hela tiden. Det blir mode, konst och dans. Allt med en koppling till regn.
  • Hyllade göteborgstrion KonstAB fick sitt genombrott med korta sketcher på Instagram. De står även bakom pjäs-trilogin: ”Total trygghet”, ”Total fräschhet” och ”Total strukturalitet”. Kortfilmen ”Jörgen Hyltes svåger” prisades på Göteborgs filmfestival. Under våren 2023 hade kollektivets första långfilm ”Vernissage hos Gud” premiär.
  • Hellmans Drengar intar scenen med den för jubileet specialkomponerade konserten "Skepp O'hoj" – en hyllning till Göteborg och havet.
  • Med en kavalkad av sina mest populära dinosaurielåtar bjuder Pappa kapsyl på en fartfylld show där rockiga köttätarlåtar blandas med stillsamma långhalsballader, allsång och roliga upptåg med publiken.
  • Res tillbaka till 1700-talet i Tordenskiolds by. Här finns upplevelser för både gamla och unga. På området byggs små hus och soldattält upp, men det kommer också finnas eldstad, fiskenät, segel och torkad fisk. Allt med Ostindiefararen Götheborg som granne.

Här hittar du alla hittills släppta programpunkter.

Om Göteborgs Jubileumsfestival, 2–5 juni

Jubileumsfestivalen, som har fri entré och är öppen för alla åldrar, äger rum på ett 70 000 kvadratmeter stort område i centralt belägna Frihamnen. Tre scener, spännande matutbud, aktiviteter och upplevelser på ytan som motsvarar elva fotbollsplaner där den största tältscenen har plats för lika stor publik som Scandinavium.

Om Göteborgs Jubileumsfirande, 2 juni-3 september

Göteborg firar 400 år och bjuder in till Göteborgs Jubileumsfirande 2 juni–3 september 2023. Allt grundar sig i en stadsutvecklingsresa utifrån göteborgarnas idéer och tusentals initiativ som nu kulminerar i ett fantastiskt firande för alla. Firandet inleds med en fyra dagars Jubileumsfestival i Frihamnen med musik mat, dans, humor, bad, lek och massa aktiviteter och överraskningar – med fri entré för alla. Under sommaren fortsätter firandet på flera platser i Göteborg och avslutas med en finalhelg fylld av upplevelser. Läs mer.

Europe. Foto: Pressbild.
The Halo Effect. Foto: Lucas Englund.

Göteborg fyller 400 år 2021 och det vill Göteborgs Stad fira genom att utveckla Göteborg till en ännu bättre plats att besöka, leva och verka i. Med anledning av covid-19 förändrades jubileumsuppdraget genom ett beslut i kommunfullmäktige 10 september 2020. Det innebär att 2021 arrangeras ett formellt, historiskt firande av den officiella födelsedagen 4 juni och ett jubileumskalendarium samlar och uppmärksammar aktiviteter som genomförs av olika jubileumsaktörer under hela året. Samverkan kring angelägna frågor i stad och region fortsätter och det stora publika jubileumsprogrammet planeras att genomföras 2023 tillsammans med göteborgare och besökare från hela världen. Göteborgs 400-årsjubileum projektleds av Göteborg & Co som är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.