Europeisk operagala med final på Kungliga Operan

Den digitala kanalen OperaVision har tillsammans med Kungliga Operans nyligen lanserade betalfria streamingtjänst, Operan Play, varit scenen för opera, balett och konserter under våren. OperaVision summerar vårens speciella situation genom att samla ett antal operahus runt om i Europa för att bjuda på härliga musikaliska inslag, som får bli en sommarhälsning till hela världens operapublik.

Kungliga Operan har fortsatt kunnat framföra musik via sin digitala scen Operan Play under våren, utifrån Folkhälsomyndighetens restriktioner kring avstånd, till skillnad från de flesta operahus i Europa. Därmed blir Kungliga Hovkapellet den enda orkestern i galakonserten. Finalen är Kungliga Operans bidrag med två världsnamn, sopranen Nina Stemme och dirigenten Alan Gilbert. Förutom musik av Wagner sjunger Stemme sånger av Wilhelm Stenhammar tillsammans med pianisten Inese Klotina.

»I dessa underliga tider har vi aldrig upphört med att framföra musik i Stockholm. Kanske kan vi vara ett exempel på vad som är möjligt att göra för att hålla musiken levande trots utmanande omständigheter«, säger Alan Gilbert.

Förutom Kungliga Operan medverkar operahusen i Amsterdam, Rom, Madrid, Warszawa, Komische Oper Berlin, Opéra Comique i Paris samt Glyndebourne. Presentatör är Kasper Holten, VD vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn.

OperaVision ingår i Opera Europa, ett nätverk med ett 30-tal europeiska operahus och med Operans VD och operachef Birgitta Svendén som ordförande: ››Trots att våra operahus varit stängda hela våren har vi tack vare våra digitala kanaler kunnat upprätthålla kontakten och kommunicera med vår publik. Vi längtar alla till att åter mötas fysiskt, både på scenen och med publiken, men vi är tacksamma för den möjlighet vi ändå haft med hjälp av tekniken.«

OperaVision Summer Opera Gala.
Söndag den 21 juni med start kl 17:00.
Sändningen är tillgänglig för alla via operavision.eu

Nina Stemme. Foto: Kungliga Operan/Morgan Norman
Alan Gilbert. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren

Unik världspremiär av Alexander Ekman i Corona-anpassad koreografi14.9.2020 13:03:39 CESTPressmeddelande

Idag går dansarna i Kungliga Baletten för första gången upp på stora scenen efter att ha tränat i skift. Och den 26 september öppnar Kungliga Operan igen efter att ha varit stängd för publika evenemang i mer än 6 månader. På programmet står världspremiären av SHIFT | CACTI, signerad av koreografen Alexander Ekman. Ekman är vid 36 år vår internationellt mest spelade och uppmärksammade koreograf. SHIFT är urpremiär, CACTI har redan spelats av över 20 kompanier, men ges nu för första gången i Sverige.

The autumn season opens at the Royal Swedish Opera – a world premiere by choreographer Alexander Ekman and singer-songwriter Rufus Wainwright’s Prima Donna25.8.2020 10:32:44 CESTPressmeddelande

On September 26, the Royal Swedish Opera opens its doors to a new season with two premieres. First Alexander Ekman’s SHIFT | CACTI, and on 10 October Rufus Wainwright’s opera Prima Donna. The opening date has been moved forward, which means that Les Ballets Suédois will premiere at a later date and the ballet double bill Carmen/Suite en Blanc has been cancelled. «We work with a high degree of flexibility. At the moment we are doing everything we can to welcome a live audience and ensure that our artists and staff can do what they do best through productions that have been adapted to the current pandemic situation, » says CEO and Artistic Director Opera Birgitta Svendén.

Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman och singer-songwritern Rufus Wainwrights Prima Donna14.8.2020 09:08:37 CESTPressmeddelande

Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI och den 10 oktober Rufus Wainwrights opera Prima Donna. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären Les Ballets Suédois skjuts framåt i tiden och att balettprogrammet Carmen/Suite en Blanc ställs in. »Vår verksamhet bygger i hög grad på flexibilitet och just nu gör vi allt vi kan för att återigen få möta publiken live och ge våra artister och medarbetare möjlighet att göra det dom är bäst på med hjälp av corona-anpassade produktioner«, säger VD och operachefen Birgitta Svendén.

Alexander Ekman and the Royal Swedish Opera launch an artists’ lab during the pandemic4.6.2020 17:48:23 CESTPressmeddelande

Choreographer Alexander Ekman will be creating for the Royal Swedish Ballet in which the dancers will perform in the Opera House at a safe distance. On Monday, Ekman, the dancers of the Royal Ballet and the composer Mikael Karlsson launched an experimental lab with presentation on the main stage on September 26. »It’s exciting with new forms of art. That's why I'm inspired by creating in new frameworks and I’m curious about what it means,« says the award-winning, internationally praised choreographer.

Alexander Ekman och Kungliga Operan startar konstnärligt labb under pandemin4.6.2020 17:07:55 CESTPressmeddelande

Koreografen Alexander Ekman skapar för Kungliga Baletten där dansarna på coronasäkert avstånd uppträder i Operahuset. Tillsammans med Kungliga Balettens dansare och kompositören Mikael Karlsson startade Ekman i måndags ett experimentellt labb som presenteras på stora scenen första gången den 4 september. »Det är spännande med nya former av konst. Det är därför jag inspireras av att skapa i nya ramar och jag är nyfiken på vad det innebär«, säger den prisbelönte och internationellt hyllade Ekman.