Stockholms stad

Eurovision Song Contest genererade 263 miljoner kronor till Stockholmsregionen

Dela

Finalen i Eurovision Song Contest i Stockholm lockade en stor andel internationella besökare och genererade intäkter på 263 miljoner kronor. Det motsvarar 175 arbetstillfällen på helårsbasis. Det blev en härlig musikfest runt om i staden och Stockholmarna blev ännu mer positiva till stora evenemang. Det visar de undersökningar Sweco genomfört på uppdrag av Stockholms stad.

Evenemangen fick goda betyg

Ett av målen med evenemanget var att få Stockholmarna att känna sig delaktiga genom arrangemang i Kungsträdgården, på Skeppsbron och utvalda platser i staden under vinjetten ”i dina kvarter”. Evenemangen fick goda betyg av Stockholmarna där 9 av 10 tyckte att evenemangen var bra eller mycket bra.

- Det är glädjande att se att besökarna uppfattade Stockholm som öppet, välkomnande, innovativt och präglat av mångfald och alla människors lika värde. Det gör mig övertygad om evenemangens betydelse i visionen om en stad för alla, säger Karin Wanngård (S) finansborgarråd i Stockholms stad.

Föreställningarna i Globenområdet attraherade 38 000 unika besökare. Utöver dessa tillkommer delegationerna och media samt besökare till evenemangen i staden. 7 av 10 biljettköpare var tillresta besökare, hälften av dem internationella.

- Analysen visar vilken enorm spinn-off som ett internationellt evenemang ger staden. Evenemang är mycket mer än biljettintäkter och arenakostnader – de är av stor betydelse för bilden av Stockholm, samt utveckling och arbetstillfällen i hela regionen, säger Jesper Ackinger, vice vd Stockholm Business Region.

Undersökningarna visar också att Stockholmarna är mer positiva till evenemang efter Eurovision Song Contest.

Inställningen till Eurovision Song Contest före och efter (på tiogradig skala)

  Före Efter
Positiv bild av Stockholm 7,1 7,9
Öka antalet besökare 7,3 7,9
Välkomnande   7,9
Internationell status 6,6 7,8
Stärkte bilden av Stockholm som musikstad 6,4 7,3
Öka kännedom om Stockholm i världen 6,9 7,3

Inställning till att Eurovision Song Contest arrangerades i Stockholm

  Före Efter
Mycket positiv 28 42
Ganska 31 28
Summa 59 70
Varken eller 27 23 
Ganska negativ 6
Mycket negativ 3

 

För ytterligare information kontakta:

Karin Wanngård: kontakta Ömer Oguz, kommunikationschef, tel +46-76 1229234

Korta fakta om Eurovision Song Contest

  • Besökarna stannade 5,2 dagar i genomsnitt och spenderade 2141 kronor per dygn.
  • Sammanlagt skrevs 54 026 artiklar och 149 150 i sociala kanaler om Stockholm kopplat till evenemanget.
  • Räckvidden på 61,2 miljarder motsvaras av att varenda människa i hela världen hörde talas om Stockholms Eurovisionvärdskap drygt 8 gånger, eller som om varje Europé hört motsvarande 83,5 gånger.
  • 9 av 10 uppfattade Stockholm som öppet och välkomnande. 8 av 10 uppfattade Stockholm som innovativt och präglat av mångfald

Eurovision Song Contest (ESC) genomfördes i maj 2016 för 61:a gången. Denna gång stod Stockholm som värdstad. Nio föreställningar arrangerades under ESC-veckan i Stockholm Globe Arena samt Eurovision The Party på Tele2 Arena. För såväl stockholmare som besökare fanns även aktiviteter runt om i staden, i Kungsträdgården och längs Skeppsbron och på en handfull andra platser under vinjetten ”i dina kvarter”. Eurovision Song Contest sågs av drygt 200 miljoner tv-tittare. 

Nyckelord

Om

Stockholms stad
Stockholms stad
Ragnar Östbergs plan 1
105 35 Stockholm

+46 8 508 290 00http://stockholm.se/presskontakt

I Stockholms stad arbetar cirka 40 000 personer. Du möter oss till exempel i skolan, på äldreboenden, i parken och när du ska söka bygglov eller går till simhallen för att träna. Stockholms stads verksamhet styrs av folkvalda politiker och organiseras i stadens förvaltningar och bolag.

Stockholms stad är en organisation med en hög grad av decentraliserat ansvar. Det innebär att besluten i stor utsträckning fattas lokalt, så nära de berörda som möjligt.

Följ Stockholms stad

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Stockholms stad

YH-utbildning på Frans Schartaus Handelsinstitut når topp tio i kvalifikationsnivå, motsvarar kandidatexamen20.4.2018 10:28Pressmeddelande

Frans Schartaus Handelsinstituts YH-utbildning inom Hotel Management har i samband med den senaste beviljandeomgången från Myndigheten för Yrkeshögskolan fått en placering i kvalifikationsramverket på nivå SeQF6*. Det innebär att de studerande som läser Hotel Management får en Kvalificerad yrkeshögskoleexamen, som i det nya ramverket är placerad på samma nivå som en kandidatexamen. Det gör de studerande mycket attraktiva på arbetsmarknaden och blir en trygg väg mot jobb.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum