EU:s Covid-19-certifikat öppnar för resor i sommar

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande trygghetsprogram, Safe Travel, möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar. Vaccinutrullningen och att allt fler länder nu öppnar upp ger också ett tydligt uppsving i bokningarna hos Ving.

Det finns en ökad optimism bland svenskarna och hos Ving har efterfrågan på sommarresor ökat med 40 procent jämfört med för tre veckor sedan och sett till perioden juli-september har nybokningarna ökat med 70 procent. Likaså märks en tydlig ökning i antalet besök och resesökningar på ving.se vecka för vecka

Vi ser väldigt positivt på att man har enats inom EU kring en gemensam standard och ju tidigare det kan implementeras desto bättre. Vi välkomnar också förslaget om att tester ska vara gratis, så att alla kan resa tryggt på lika villkor. Vi märker tydligt att svenskarna blir allt mer benägna att boka en resa i takt med att allt fler blir vaccinerade och att fler positiva besked kommer. Våra gäster ska alltid känna sig säkra när det reser med oss, och ett Covid-19 certifikat är ytterligare en trygghet och något som många efterfrågat, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

EU COVID-19 Certificate som tidigare kallades för det ”gröna certifikatet” kommer som det ser ut att börja gälla från och med den 1 juli till och med nästa sommar. Det nya certifikatet kan både vara i digitalt eller fysiskt format och ska innehålla information om en person har vaccinerats mot Covid-19, nyligen har genomgången Covid-19 eller om man kan uppvisa ett negativt testresultat.

Ingen skillnad skall göras mellan vaccinerade eller testade EU-medborgare, inte heller ska exempelvis karantän eller ytterligare tester behöva införas. Ett förslag har även tagits fram om att erbjuda gratis Covid-testning innan avresa för att inte skapa ekonomisk obalans. Ett slutgiltigt beslut ska meddelas den 26 juni.

Vings första avgång för sommarsäsongen sker den 5 maj till Gran Canaria från Stockholm, och under maj och juni öppnar sedan trafiken till populära resmål som exempelvis Mallorca och de grekiska öarna. Senare i sommar räknar Ving med att ha cirka 70 procent av volymen igång jämfört med ett ”normalår”.

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Lollo & Bernie
Ocean Beach Club Gran Canaria

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Förenklat resande ger uppsving i resebokningarna hos Ving6.7.2021 13:36:50 CEST | Pressmeddelande

Den 1 juli infördes EU:s Covidbevis, vilket underlättar för resandet inom Europa. Det i kombination med att allt fler regioner i Sverige nu klassas som ”gröna” samt att många länder godkänner snabbtester för Covid-19 har gett effekt på bokningarna hos Ving. Mellan den 1-4 juli fördubblades antalet bokningar i sommar jämfört med helgen innan och sett till enbart bokningar med avresa i juli månad ökade försäljningen med mer än 120 procent.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.