EU:s Covid-19-certifikat öppnar för resor i sommar

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande trygghetsprogram, Safe Travel, möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar. Vaccinutrullningen och att allt fler länder nu öppnar upp ger också ett tydligt uppsving i bokningarna hos Ving.

Det finns en ökad optimism bland svenskarna och hos Ving har efterfrågan på sommarresor ökat med 40 procent jämfört med för tre veckor sedan och sett till perioden juli-september har nybokningarna ökat med 70 procent. Likaså märks en tydlig ökning i antalet besök och resesökningar på ving.se vecka för vecka

Vi ser väldigt positivt på att man har enats inom EU kring en gemensam standard och ju tidigare det kan implementeras desto bättre. Vi välkomnar också förslaget om att tester ska vara gratis, så att alla kan resa tryggt på lika villkor. Vi märker tydligt att svenskarna blir allt mer benägna att boka en resa i takt med att allt fler blir vaccinerade och att fler positiva besked kommer. Våra gäster ska alltid känna sig säkra när det reser med oss, och ett Covid-19 certifikat är ytterligare en trygghet och något som många efterfrågat, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

EU COVID-19 Certificate som tidigare kallades för det ”gröna certifikatet” kommer som det ser ut att börja gälla från och med den 1 juli till och med nästa sommar. Det nya certifikatet kan både vara i digitalt eller fysiskt format och ska innehålla information om en person har vaccinerats mot Covid-19, nyligen har genomgången Covid-19 eller om man kan uppvisa ett negativt testresultat.

Ingen skillnad skall göras mellan vaccinerade eller testade EU-medborgare, inte heller ska exempelvis karantän eller ytterligare tester behöva införas. Ett förslag har även tagits fram om att erbjuda gratis Covid-testning innan avresa för att inte skapa ekonomisk obalans. Ett slutgiltigt beslut ska meddelas den 26 juni.

Vings första avgång för sommarsäsongen sker den 5 maj till Gran Canaria från Stockholm, och under maj och juni öppnar sedan trafiken till populära resmål som exempelvis Mallorca och de grekiska öarna. Senare i sommar räknar Ving med att ha cirka 70 procent av volymen igång jämfört med ett ”normalår”.

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Lollo & Bernie