EU:s Covid-19-certifikat öppnar för resor i sommar

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande trygghetsprogram, Safe Travel, möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar. Vaccinutrullningen och att allt fler länder nu öppnar upp ger också ett tydligt uppsving i bokningarna hos Ving.

Det finns en ökad optimism bland svenskarna och hos Ving har efterfrågan på sommarresor ökat med 40 procent jämfört med för tre veckor sedan och sett till perioden juli-september har nybokningarna ökat med 70 procent. Likaså märks en tydlig ökning i antalet besök och resesökningar på ving.se vecka för vecka

Vi ser väldigt positivt på att man har enats inom EU kring en gemensam standard och ju tidigare det kan implementeras desto bättre. Vi välkomnar också förslaget om att tester ska vara gratis, så att alla kan resa tryggt på lika villkor. Vi märker tydligt att svenskarna blir allt mer benägna att boka en resa i takt med att allt fler blir vaccinerade och att fler positiva besked kommer. Våra gäster ska alltid känna sig säkra när det reser med oss, och ett Covid-19 certifikat är ytterligare en trygghet och något som många efterfrågat, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

EU COVID-19 Certificate som tidigare kallades för det ”gröna certifikatet” kommer som det ser ut att börja gälla från och med den 1 juli till och med nästa sommar. Det nya certifikatet kan både vara i digitalt eller fysiskt format och ska innehålla information om en person har vaccinerats mot Covid-19, nyligen har genomgången Covid-19 eller om man kan uppvisa ett negativt testresultat.

Ingen skillnad skall göras mellan vaccinerade eller testade EU-medborgare, inte heller ska exempelvis karantän eller ytterligare tester behöva införas. Ett förslag har även tagits fram om att erbjuda gratis Covid-testning innan avresa för att inte skapa ekonomisk obalans. Ett slutgiltigt beslut ska meddelas den 26 juni.

Vings första avgång för sommarsäsongen sker den 5 maj till Gran Canaria från Stockholm, och under maj och juni öppnar sedan trafiken till populära resmål som exempelvis Mallorca och de grekiska öarna. Senare i sommar räknar Ving med att ha cirka 70 procent av volymen igång jämfört med ett ”normalår”.

Fredrik HenrikssonKommunikations- och hållbarhetschef Nordic Leisure Travel Group (Ving-gruppen)

Nordic Leisure Travel Group (Spies, Ving, Tjäreborg och Sunclass Airlines)

Tel:+46709513124fredrik.henriksson@ving.se

Lollo & Bernie
Ocean Beach Club Gran Canaria

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.

Sverigesuccén fortsätter – Vings maskotar Lollo & Bernie ger sig ut på turné27.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

När många barnfamiljer i fjol fick semestra på hemmaplan, lanserade Ving ”Hemester med Lollo & Bernie” i samarbete med Nordic Choice. Satsningen blev en succé och i sommar blir maskotarna och deras populära Kids Club fasta inslag på tre hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö där Ving erbjuder prisvärda hotellpaket för hela familjen. I tillägg lanseras även ”Lollo & Bernie On Tour” där maskotarna ger sig ut på Sverigeturné med besök på ett tiotal Quality-hotell från norr till söder.

Ving utökar tillgängligheten av egna Lollo & Bernie-produkter genom nytt partnerskap8.4.2021 10:14:25 CEST | Pressmeddelande

Genom ett licenssamarbete med Teddykompaniet blir Vings populära maskotar Lollo & Bernie nu mer tillgängliga än någonsin tidigare. Förutom i Vings egen Lollo & Bernie-shop kommer bla pussel, kramdjur och handdukar att finnas till försäljning hos stora återförsäljare som Jollyroom, Babyland, Boozt, Adlibris, Babyland samt i utvalda leksaksbutiker. Ving planerar även för fler nya och spännande produkter på hyllorna inom kort med fler licenspartners.