EU:s medlemsländer röstade nej till viktig åtgärd för att stoppa skatteflykt

Idag har EU:s medlemsländer på ett möte i Konkurrenskraftsrådet röstat nej till förslaget om att multinationella företag öppet ska rapportera vilka vinster de gör och hur mycket skatt de betalar i varje land de är verksamma. Åtgärden är viktig för att motverka skatteflykt, men mötte motstånd av bland annat Sverige.

– Det är en besvikelse att EU:s medlemsländer, däribland Sverige blockerat en åtgärd som är viktig för att motverka aggressiv skatteplanering och skatteflykt. Offentlig rapportering gör det möjligt för människor att se om multinationella företag betalar sin del av skatten eller ej. Ökad insyn är extra viktigt i länder där skattelagstiftning brister eller resurser saknas för att säkra att den följs. Det handlar om att kunna utkräva ansvar, säger Penny Davies, policyrådgivare i skattefrågor på Diakonia.

Förslaget om att ålägga företag att öppet rapportera sina vinster, skatter och annan relevant finansiell data har diskuterats flera år inom EU, så kallad land-för-land-rapportering. EU-kommissionen presenterade sitt förslag redan 2016 om att medlemsländerna bör införa gemensamma regler för offentlig redovisning. Parlamentet antog året därpå ett eget förslag som var ännu mer långtgående än kommissionens.

Sverige blockerar åtgärd mot skatteflykt
Men processen har stått stilla i EU eftersom medlemsländerna inte är eniga om den rättsliga grunden för förslaget. Så sent som i mars beklagade parlamentet bristen på framsteg och uppmanade medlemsländerna att enas så att förhandlingarna mellan parlamentet, rådet och kommissionen kan inledas.

Sverige tillhör de länder som tidigare blockerat förhandlingarna, och gjorde så även idag eftersom Sverige anser att den rättsliga grunden för förslaget är fel och att det bör behandlas som en skattefråga, snarare än en redovisningsfråga. Sverige hänvisade också till att förslaget som presenterades idag inte har stöd i riksdagen.

Läs mer: https://www.diakonia.se/om-oss/Nyheter-och-mediaservice/Nyheter-fran-Diakonia/sverige-blockerar-atgarder-mot-skatteflykt/