Eva-Lotta Löwstedt Lundell slutar som vd för Adda

Eva-Lotta Löwstedt Lundell kommer att sluta som vd för Adda. Hon kvarstår på sin post tills ny vd är rekryterad.

Efter åtta år på Adda har Eva-Lotta Löwstedt Lundell bestämt sig för att kliva av uppdraget som vd för Adda. Hon kvarstår som vd under de kommande sex månaderna eller tills ny vd är på plats.

- Det var inte ett enkelt beslut att fatta, säger Eva-Lotta. Jag har haft fantastiska år och tillsammans med alla fina kollegor, kunder och samarbetspartners tagit Adda till där vi befinner oss idag. Adda kommer att vara en viktig pelare i SKRs samlade medlemserbjudande även framåt och det finns mycket outforskad potential i vårt uppdrag. Jag menar att det är ett bra läge för en ny vd att ta vid och fortsätta den resan.

Eva-Lotta Löwstedt Lundell har av SKRs styrelse fått ett uppdrag att under de kommande sex månaderna konkretisera Addas möjligheter att utöka stödet kopplat till den kommungemensamma agendan för digitalisering med tillhörande genomförandeplan.

- Fokus för uppdraget blir att utforska hur man bättre kan ta tillvara de verktyg som finns till hands för en inköpscentral, men ska även synliggöra hur hela Addas kapacitet och kompetens inom inköp, upphandling och innovation kan nyttjas i ett framtida förstärkt digitaliseringserbjudande till kommunerna, säger Elin Norén, styrelseordförande för Adda.

Under en övergångsperiod kommer vice vd och chefsjurist Åsa Edman stötta Eva-Lotta Löwstedt Lundell i det operativa ledningsansvaret.

- Rekryteringsprocessen av ny vd för Adda inleds omgående, fortsätter Elin Norén. Det är tråkigt att Eva-Lotta väljer att kliva av men jag har full respekt för hennes övervägande. Eva-Lotta har gjort ett fantastiskt arbete och har varit helt avgörande för den fina utvecklingen av Addas verksamhet. Hennes visionära och starka ledarskap har betytt mycket för att Adda har nått den starka position inom strategisk försörjning som man har idag.

Vårt uppdrag är att hjälpa offentlig sektor med strategisk försörjning av varor, tjänster och kompetens så att vi står bättre rustade att leverera framtidens välfärd. Genom smarta tjänster och produkter, relevanta avtal och kvalificerad rådgivning vill vi frigöra resurser och säkerställa att försörjningen av resurser och kompetens in i välfärden blir både robust och hållbar. Vi ägs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) samt en majoritet av Sveriges kommuner - som också utgör våra kunder.