Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift

Den 8 mars 2019 släpps ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Papillon 2016 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Papillon 2016 fick 92 poäng av Wine Advocate

Historien om Orin Swift är en fascinerande berättelse om en ung och framsynt Dave Phinney som efter att ha blivit förälskad i vin under sina studier i Italien börjar arbeta hos Robert Mondavi. Med en stark känsla att bygga något unikt skapade han 1998 Orin Swift i Kalifornien och framgångarna väntade inte på sig. Med kraftfulla viner och konstnärliga och uttrycksfulla etiketter skapade han ikoniska viner. Fokus ligger på att alltid ha tillgång till de bästa druvorna från olika ursprung i Kalifornien och varje årgång är unik i både druvblandning och uttryck.

Papillon 2016, Napa Valley är en hyllning till de klassiska Bordeaux blandningen men med Napa Valleys uttryck. Druvorna kommer från klassiska vingårdar i Napa Valley samt Atlas Peak och St. Helena AVA:s. Vinet är lagrat i 15 månader på Franska ekfat och av dessa är 45% nya.

Vinet är ett stort vin med kraft och elegans. Doften är fullpackad med svarta vinbär, björnbär och vaniljstinn cigarrbox. Smaken är stor med aromer av mörka plommon, fänkål och svara vinbär. Vinet har en tydlig mineralitet och avslutet bjuder på sandiga tanniner och en lång eftersmak som för tankarna till björnbär och läder.

Etiketten till vinet Papillon är fotat av Daves vän och vinmakare Greg Gorman och föreställer händerna på en av vingårdsarbetarna. Detta är essensen i hans konstnärliga syn på hur vin ska uttryckas och presenteras.

Orin Swift Papillon finns i Systembolagets tillfälliga sortiment, 120 flaskor och lanseras 8 mars 2019. Producenten heter Orin Swift och vindistriktet Napa Valley i USA. Druvsorterna är Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot, Malbec, Cabernet Franc and Petite Sirah Alkoholhalten är 15,7% och Artikelnummer 92240-01, Priset är 726 kronor .

För mer information, vänligen kontakta;
Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits, michael.mobach@springwine.se

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.