Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift

Den 8 mars 2019 släpps ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Papillon 2016 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Papillon 2016 fick 92 poäng av Wine Advocate

Historien om Orin Swift är en fascinerande berättelse om en ung och framsynt Dave Phinney som efter att ha blivit förälskad i vin under sina studier i Italien börjar arbeta hos Robert Mondavi. Med en stark känsla att bygga något unikt skapade han 1998 Orin Swift i Kalifornien och framgångarna väntade inte på sig. Med kraftfulla viner och konstnärliga och uttrycksfulla etiketter skapade han ikoniska viner. Fokus ligger på att alltid ha tillgång till de bästa druvorna från olika ursprung i Kalifornien och varje årgång är unik i både druvblandning och uttryck.

Papillon 2016, Napa Valley är en hyllning till de klassiska Bordeaux blandningen men med Napa Valleys uttryck. Druvorna kommer från klassiska vingårdar i Napa Valley samt Atlas Peak och St. Helena AVA:s. Vinet är lagrat i 15 månader på Franska ekfat och av dessa är 45% nya.

Vinet är ett stort vin med kraft och elegans. Doften är fullpackad med svarta vinbär, björnbär och vaniljstinn cigarrbox. Smaken är stor med aromer av mörka plommon, fänkål och svara vinbär. Vinet har en tydlig mineralitet och avslutet bjuder på sandiga tanniner och en lång eftersmak som för tankarna till björnbär och läder.

Etiketten till vinet Papillon är fotat av Daves vän och vinmakare Greg Gorman och föreställer händerna på en av vingårdsarbetarna. Detta är essensen i hans konstnärliga syn på hur vin ska uttryckas och presenteras.

Orin Swift Papillon finns i Systembolagets tillfälliga sortiment, 120 flaskor och lanseras 8 mars 2019. Producenten heter Orin Swift och vindistriktet Napa Valley i USA. Druvsorterna är Cabernet Sauvignon, Merlot, Petit Verdot, Malbec, Cabernet Franc and Petite Sirah Alkoholhalten är 15,7% och Artikelnummer 92240-01, Priset är 726 kronor .

För mer information, vänligen kontakta;
Michael Mobach, produktchef på Spring Wine & Spirits, michael.mobach@springwine.se

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Codorníu, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.