Experter i ny rapport från Svea Bank: Så sker framtidens betalningar

Kontaktlösa betalningar – alltså att blippa sitt kontokort – har blivit en välanvänd betalmetod. I rapporten Payments in the Nordics uppger 83 procent av konsumenterna i Norden att de någon gång genomfört en kontaktlös betalning. Nära hälften, 43 procent, anser att det som viktigt att en butik tillhandahåller ett kontaktlöst betalalternativ. Metoden har inte bara gjort betalningar snabbare och smidigare för konsumenten, utan också banat väg för andra sätt att betala digitalt.
Digitala plånböcker, exempelvis Apple Pay och Google Pay, väntas öka i popularitet. Till skillnad från kontaktlösa kortbetalningar är detta en betalmetod som främst används av en yngre åldersgrupp. Över hälften, 53 procent, av konsumenterna i åldrarna 18-29 har enligt rapporten någon gång använt en digital plånbok. Detta medan endast 38 procent i åldersgruppen 40-49 och 32 procent i åldrarna 50-59 uppger samma sak.
– Den digitala plånboken är en del av en mer omfattande digitalisering av fysiska betalningar. Däremot är det just nu främst unga som tagit sig an metoden. Förmodligen beror detta på digital vana och hög acceptans för ny teknik. 42 procent av alla tillfrågade uppger nämligen att de avstått från användandet av digital plånbok på grund av att man inte är bekant med tekniken, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.
Köp nu, betala sen – en växande trend
Parallellt med utvecklingen av kontaktlösa betalmetoder har en annan trend inom betalningar uppstått, nämligen ”köp nu, betala sen”, även kallat BNPL. Begreppet innefattar både fakturabetalning, vilket 71 procent av de tillfrågade använt, och delbetalning, vilket 46 procent använt. I Sverige är betalning med faktura särskilt populärt då hela 79 procent av svenskarna svarar att de någon gång betalat genom denna metod.
Rapporten visar att e-handelns framfart är en betydande orsak till fakturabetalningens popularitet. Hela 48 procent svarar nämligen att de valt detta alternativ för att det ger möjlighet att se eller prova produkten innan man betalar för den. Men även om BNPL-lösningar ofta associeras med digital handel kommer det i framtiden bli av större vikt för fysiska butiker att erbjuda metoder som ofta associeras med onlineköp.
– Gränsen mellan vilka metoder som föredras vid fysiska respektive digitala köp håller på att suddas ut och därför kommer det bli viktigt att bredda sitt utbud av betalmetoder. Det kommer även bli av större vikt att hålla sig uppdaterad om vilka metoder som konsumenter föredrar, eftersom detta förändras i allt snabbare takt. Att tillhandahålla rätt betalmetoder kan förhindra bortfall av intäkter då det minskar risken att kunden avbryter sitt köp på grund av betalningen inte kan genomföras på sättet man vill, säger Emma Lindgren.
Om rapporten:
Rapporten Payments in the Nordics är en rapportserie som lanseras av Svea Bank och som utforskar det nordiska betalningslandskapet. Denna första upplaga av rapporten är uppdelad i tre delar varav detta är den tredje. Rapporten bygger på en konsumentundersökning genomförd i oktober 2022, bland 1 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Norge respektive Finland, alltså 4000 respondenter totalt. I undersökningen ställdes frågor om behov, beteenden och attityder kopplade till betalningar. Rapporten är framtagen i samarbete med HUI Research.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenExpert på digital konsumtion
emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

