Experterna har lägst påverkan på tonåringars matvanor – sociala medier och föräldrar största inspirationen
När tonåringar får svara på vad de tror har störst påverkan när det kommer till att förändra tonåringars matvanor hamnar föräldrar och sociala medier högst upp. Läkare, officiella riktlinjer och nutritionister hamnar längst ner.
"Även om experterna hamnar lågt i undersökningen kan det vara så att de har en indirekt påverkan via till exempel föräldrarna. Men att sociala medier hamnar så högt är knappast förvånande. Många av Sveriges största influencers pratar om och lagar ofta mat i sina kanaler vilket påverkar vad våra ungdomar äter. Därför har de ett stort ansvar", säger Elin Boll, nutritionsspecialist på Arla.
Undersökningen tittade även på hur tonåringar uppfattar officiella riktlinjer och råd i respektive land. Jämfört med tonåringar i Danmark och Finland har svenska tonåringar sämre kunskap om vad deras nationella riktlinjer säger. Endast 45 procent av svenska tonåringar har en tydlig bild av råden från Livsmedelsverket. Generellt uppfattas råden som trovärdiga och lättbegripliga men bara drygt en av fyra svenska tonåringar tycker att de innehåller något viktigt (26 procent) eller användbart (28 procent). Bara ett fåtal anser att råden är övertygande eller intressanta. Samtidigt visar Livsmedelsverkets undersökning ”Riksmaten Ungdom” att var femte ungdom har övervikt eller fetma.
"Alla vi som verkar inom livsmedelsindustrin har ett ansvar att inspirera till en hälsosam och hållbar kost, baserat på vetenskapliga fakta. Vi behöver dessutom göra det där målgruppen finns och på deras villkor. Det finns mängder med kunskap men den behöver komma ut på ett sätt som skapar förändring i rätt riktning. Just nu går det åt fel håll, tonåringar tar inte till sig kunskapen och det är oroande", säger Elin Boll.
Även när det kommer till att söka information om hälsosam mat är svenska tonåringar sämre än sina grannar i Finland och Danmark. 19 procent har de senaste sex månaderna sökt efter information för att äta hälsosamt. I Danmark är motsvarande siffra 25 procent och i Finland 38 procent. När tonåringar söker vägledning för att äta hälsosammare är de mest använda kanalerna online-recept och sociala medier.
Om Undersökningen
Undersökningen genomfördes av Ipsos. Datainsamlingen skedde mellan den 19 juni och 10 juli 2020. 1 500 tonåringar i ett riksrepresentativt urval i Sverige, Danmark och Finland svarade på frågor via webbenkät.
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonPressekreterare Arla Sverige
Tel:070-88 44 290sandra.eriksson@arlafoods.comBilder
Länkar
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Så lyckades de med generationsskiftet21.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Över en tredjedel av Sveriges jordbrukare är 65 år eller äldre och ska snart ska lämna över gården – men till vem? I det senaste avsnittet av Arlas podd Mer än Mjölk berättar tre sjättedelar av familjen Wolf hur de lyckades med sitt generationsskifte. – Helt rättvist blir det aldrig, säger Arlas styrelseledamot Marita Wolf i avsnittet.
Arla och Lantmännen i samarbete med Chalmers – bioteknik för framtidens hållbara mat20.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Världens växande befolkning och det akuta behovet av ett hållbart livsmedelssystem kräver nya sätt att producera och konsumera mat. Chalmers tekniska högskola är nu värd för ett unikt konsortium för att utveckla framtidens livsmedel, i samarbete med Arla och Lantmännen.
Nu kan du anmäla dig till Arla Guldko 20254.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan år 2000 har Arla Guldko hyllat Sveriges viktigaste restauranger, som serverar Sveriges viktigaste matgäster. I dag öppnar anmälan till tävlingens stora 25-årsjubileum.
Ny höjning av mjölkpriset till Arlabönderna31.10.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla höjer mjölkpriset till bönderna för sjunde månaden i följd. Ersättningen stiger med cirka 34 öre per kilo både för konventionell och ekologisk mjölk.
Förändringar i Arlas direktion och koncernledning30.10.2024 15:04:12 CET | Pressmeddelande
Peter Giørtz-Carlsen lämnar Arla för att tillträda som koncernchef för danska DLG. Koncernfinanschef Torben Dahl Nyholm har utsetts till medlem av direktionen. Mark Boot blir ny chef för Arla Europa och ingår därmed i koncernledningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum