Extra Sidastöd till preventivmedel och abortutrustning för att motverka coronapandemins effekter

När covid-19 sprider sig bland de fattigaste och mest utsatta är det inte bara själva viruset som hotar människors liv och hälsa. De stängda gränserna och det fokus som läggs på att bekämpa covid-19 slår mot flera andra hälsoområden. Sida går därför in med ett extra stöd på 20 miljoner kronor för att förbättra tillgången till preventivmedel, abortprodukter och rådgivning i östra och södra Afrika.

Utbildning i Mocambique. Foto: DKT International

När leveranskedjor bryts och fabriker stängs ner på grund av coronapandemin minskar produktionen av preventivmedel och produkter för säkra aborter. Stängda gränser, rese- och importrestriktioner begränsar tillgången ännu mer. Dessutom gör riktlinjerna kring social distansering att det blir svårare att nå ut till de mest utsatta när möjligheter att röra sig ute och att träffas begränsas. Kvinnor drabbas ofta särskilt hårt.

- Kampen mot covid-19 hotar tillgången till livsviktiga produkter och tillgång till mödravård. Det är oerhört viktigt att fortsätta arbetet med sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter (SRHR). Annars kan vi komma att se en kraftig ökning av hiv, oönskade graviditeter, osäkra aborter och ökad mödradödlighet, säger Carin Jämtin, Sidas generaldirektör.

Sidas extra stöd på 20 miljoner kronor till den långvariga partnern DKT International gör att man får möjlighet att snabbt utöka sina lager av bland annat kondomer, olika preventivmedel och utrustning för medicinska aborter – innan effekterna av coronapandemin gör det svårt att få tag på dessa. Stödet går till sex länder i södra och östra Afrika: Demokratiska Republiken Kongo, Etiopien, Kenya, Mocambique, Tanzania och Uganda.

DKT arbetar också genom att utbilda och skapa engagemang hos sjukvårdspersonal, ungdomar och människor med inflytande som kan påverka på bynivå, till exempel lärare och traditionella ledare. Det här arbetet blir ännu viktigare när spridningen av covid-19 gör sjukvårdspersonal osäker på grund av smittorisken. När fler avdelas till att ta hand om smittade riskerar det också att påverka den vanliga vården negativt.

- Vårt program är särskilt viktigt för utsatta kvinnor och flickor i regionen, säger Carin Jämtin. Vi behöver möta effekterna av covid-19 snabbt – för att de ska kunna få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda – och själva ska kunna bestämma om, när och med vem de ska få barn.

Som ett resultat av Sidas program med DKT beräknas förra året 1,2 miljoner oönskade graviditeter och 1,6 miljoner osäkra aborter ha undvikits och 9700 kvinnor och flickor räddats till livet.

_________________________________________________________

Fakta:

DKT kommer att använda det utökade stödet på 20 miljoner SEK för att göra följande:

1. I Demokratiska Republiken Kongo ökas budgeten för manuell vakuumaspiration (MVA), ett instrument som används vid säker abort.
  2. I Etiopien ökas upphandlingen av medicinska abortprodukter och långtidsverkande preventivmedel.
  3. I Kenya och Uganda ökas budgeten för akuta p-piller och medicinska abortprodukter. DKT planerar också att utnyttja Sidas finansiering för inköp av kondomer för att fylla på marknaden som redan finns och som sannolikt kommer att växa inom en snar framtid.
  4. I Mocambique ökas upphandlingen av p-piller, akuta p-piller och kondomer, och medicinska abortprodukter.
  5. I Tanzania köps mer kondomer och medicinska abortprodukter in, samt ökas lagret av preventivmedel.

_________________________________________________________

Om DKT International:

DKT International arbetar i Afrika, Asien och Latinamerika med att tillhandahålla säkra och överkomliga produkter för sexuell och reproduktiv hälsa och hiv-bekämpning genom att bygga och stärka leveranskedjor för att registrera, importera och distribuera SRH-produkter. Genom kampanjer och information skapas efterfrågan på preventivmedel och ändras beteenden.

Detta i sin tur bidrar till social och ekonomisk utveckling för de allra mest utsatta. DKT arbetar främst i områden som når fattiga människor, särskilt utsatta kvinnor och ungdomar, så att de kan få tillgång till sexuella och reproduktiva hälsovårdstjänster.

Sida har stött DKT International sedan 2017 genom två program, ett i södra och östra Afrika och ett annat som täcker fransktalande Väst- och Centralafrika. Tillsammans omfattar dessa program 21 länder. Sida finansierar med upp till 489 miljoner kronor – en finansiering som förväntas förhindra över 10 miljoner oönskade graviditeter, 12 miljoner osäkra aborter och rädda 63.000 kvinnor och flickors liv.

Utbildning i Mocambique. Foto: DKT International

Världens första orange obligation ska mobilisera hundratals miljoner30.11.2022 05:45:00 CET | Pressmeddelande

En av utmaningarna i fattigdomsbekämpning är kvinnors tillgång till kapital. Exempelvis har kvinnoägda företag i låg- och medelinkomstländer svårt att få tillgång till lånefinansiering. För att bidra till att möta utmaningen går en svensk garanti till världens första orange obligation som ger små och medelstora kvinnoägda företag möjlighet att låna totalt 600 miljoner kronor.

Mer stöd till Somalia på gränsen till svältkatastrof6.10.2022 05:30:00 CEST | Pressmeddelande

Somalia har drabbats av den värsta torkan på 40 år och 6,4 miljoner människor är i behov av mat enligt FN:s kontor för humanitärt bistånd - som nu varnar för en svältkatastrof, mer allvarlig än under svältkatastrofen 2010–2011 på Afrikas Horn då mer än 250 000 somalier dog. Situationen är mycket allvarlig och biståndsmyndigheten Sida har nu beslutat om humanitärt stöd på 40 miljoner kronor, och har hittills i år bidragit med 226 miljoner till den svåra krisen.