Fackförbundet DIK ansluter sig till Fackligt center för papperslösa (FCFP)

Fackligt center för papperslösa (FCFP) är ett samarbete mellan olika fackliga organisationer inom LO, TCO och Saco. Syftet är att stärka ställningen på arbetsmarknaden för papperslösa, asylsökande, tredjelandsmedborgare med uppehållstillstånd i ett annat EU-land, EU-medborgare med särskilda behov samt nyanlända invandrare. Genom centret kan papperslösa och asylsökande få information om sina rättigheter på arbetsmarknaden och få råd om löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö direkt från ombudsmän och fackliga förtroendemän.
Till vänster, Anna Troberg. Fotograf: Alexander Donka. Till höger, Bengt Sandberg. Fotograf: Bengt Sandberg.

– Jag är glad och stolt över att förbundsstyrelsen beslutat att DIK ska gå med i Fackligt center för papperslösa. Vi lever i en orolig värld. Repressiva politiska förslag hotar på både kort och lång sikt vårt öppna demokratiska samhälle. Det drabbar alla, men i synnerhet redan sårbara och utsatta grupper. DIK och fackföreningsrörelsen har ett ansvar att med vår samlade styrka visa att vi tror på ett annat och bättre samhälle utifrån våra fackliga grundvärderingar, säger Anna Troberg, DIK:s förbundsordförande.

– Vi är mycket glada att DIK:s förbundsstyrelse tagit beslut om att ansluta sig till Fackligt center för papperslösa. Vi behöver vara många inom fackföreningsrörelsen som i en orolig tid både skyddar och försvarar de grupper i samhället som har det allra svårast. Jag är därför glad att kunna välkomna DIK till vår förening, säger Bengt Sandberg, FCFP:s ordförande.

Mer information om Fackligt center för papperslösa:
Fackligt center för papperslösa (fcfp.se)

Bilder

Bondegatan 21, 3 tr

08-480 040 10http://dik.se

Om DIK
DIK är facket för alla som arbetar eller studerar inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. DIK har cirka 20 000 medlemmar runt om i landet och ingår i Saco, Sveriges akademikers centralorganisation. DIK är partipolitiskt obundet.

Unga mer drabbade av arbetslöshet och orosmolnen hopar sig kring musei- och kultursektorn20.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

DIK:s arbetslöshetsrapport för 2023 som släpps idag visar att arbetslösheten under året ökat kraftigt bland unga inom kultur- och kommunikationssektorn - från 1,6 till 3,9 procent. Sett till yrken har de som arbetar inom språkbranschen eller kommunikation och kreativ sektor drabbats hårdast, men under 2024 ser DIK en risk att arbetslösheten kan öka även i den bredare musei- och kultursektorn. Detta då sektorn fått minskade resurser samtidigt som kostnaderna för renoveringar och hyror är allt för höga.

DIK blir första Sacoförbund som inför Klimatombud18.12.2023 14:04:36 CET | Pressmeddelande

Ett klimatombud är en ny lokalfacklig roll på fackförbundet DIK som agerar för en mer hållbar arbetsplats och blir medlemmarnas röst i den lokala omställningen. Klimatombud kan tillsammans med kollegorna titta på arbetsplatsen med klimat­kritiska glasögon. Uppdraget kan innebära att se över exempelvis policydokument, upphandlingar, föreslå elbilsladdning och förmånscyklar. Fackförbundet Vision var först ut med att inrätta rollen i Sverige.