Fallfrukt som inte äts upp kan bli biogas och biogödsel

Nu dignar trädgårdarna av frukt och många saftar och syltar, bakar pajer och gör mos av skörden. Fallfrukt som inte ges till vänner och bekanta, kanske skickas till ett lokalt musteri. Eller så kan den ställas ut till förbipasserande som inte har en egen trädgård. Självklart ska äpplen, päron och plommon i första hand ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping.

Istället för att låta fallfrukten som blir kvar på marken ligga och ruttnar till ingen nytta, så är det bättre att lämna den till någon av återvinningscentralerna Ullstämma, Gärstad eller Malmen där den kommer till stor nytta. Fallfrukten blandas med övrigt insamlat matavfall och omvandlas sedan till biogas och biogödsel.

Biogas är ett fossilfritt alternativ till bensin och diesel, på 1 kilo äpplen går det att köra cirka
1 kilometer med biogasbil.

Biogödsel är betydligt mer klimatsmart än handelsgödsel.

Fakta

Hittills i år har 56 760 kilo lämnats in på återvinningscentralerna i Linköping.
2020 lämnades 151 800 kilo fallfrukt in. 2019 endast 22 700 kilo jämfört med rekordåret 2018 då det kom in 430 576 kilo fallfrukt.

Linda Genander, marknadskommunikatör,
linda.genander@tekniskaverken.se

581 15 Linköping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Läs om vårt bidrag till FN:s globala mål här

Tekniska verken och Hydroc utvecklar ny teknik för värmelagring vid Vallastaden9.7.2021 11:12:33 CEST | Pressmeddelande

Tekniska verken i Linköping har, precis som många andra fjärrvärmebolag, ett överskott av värmeenergi under sommaren. Överskottsenergin skulle kunna användas på vintern, under förutsättning att den kan sparas utan för stora förluster. Nu undersöker Tekniska verken och Hydroc Energy Storage AB möjligheten till en pilotanläggning för att lagra termisk energi i berggrunden, i anslutning till Vallastaden i Linköping.