Färgblindhet – så funkar det: Är du färgblind utan att veta om det?

Vi alla ser världen på vårt eget sätt, men vad beror det på att vissa ser den färggrannare än andra? Hur yttrar sig färgblindhet och hur påverkar den livet? Är du färgblind utan att vara medveten om det? Optiker Caroline Schiller från Specsavers delar med sig av fem fakta om färgblindhet.

Ungefär en halv miljon svenskar har någon slags störning i färgseendet, och i värsta fall färgblindhet. Det är alltså relativt vanligt - men vad vet du om färgblindhet? Optiker Caroline Schiller på Specsavers reder ut begreppen med fem fakta om färgblindhet – så funkar det:

1. Många är färgblinda utan att veta om det

– Färgblindhet kan ibland vara svår att upptäcka. En person som varit färgblind i hela sitt liv har ju vant sig vid att se världen på ett visst sätt. Då och då kan färgblindhet dock märkas i vardagliga situationer: Till exempel när man plockar lingon i skogen har en färgblind person svårare att urskilja bären i riset. Att välja kläder som matchar kan innebära svårigheter för någon som inte är så bra på att uppfatta färger, så klädvalen kanske blir mindre lyckade i andras ögon.

2. Röd-grön färgblindhet är den vanligaste formen av störning i färgseendet

– En färgblind person kan inte uppfatta färger korrekt. Färgseendet grundar sig på tapparna i ögat: Problem med dessa cellers funktion eller avsaknaden av dem gör det svårt att uppfatta olika färgnyanser. Den vanligaste formen av störning i färgseendet är röd-grön färgblindhet, men vissa kan också ha svårt att uppfatta till exempel färgen blå.

3. Färgblindhet är ärftligt

– Färgblindhet är i allmänhet ärftligt och medfött. Ett försämrat färgseende kan dock även bero på grå starr eller en långvarig exponering för kemikalier. Färgblindhet är något vanligare hos män än hos kvinnor. Det är cirka åtta procent av männen men bara cirka 0,5–1 procent av kvinnorna som besväras av störningar i färgseendet.

4. Komplett färgblindhet är ovanligt

– Om ögat saknar tappar som reglerar färgseendet, ser personen inga färger alls. Då är det mer sannolikt att man kommer att märka av färgblindheten någon gång i livet. Total färgblindhet är dock mycket sällsynt. Oftast kan även de som lider av ett försämrat färgseende urskilja färger, om än inte på samma sätt som andra. Det är svårare för alla att urskilja färger i mörker, och mörkerseendet försvagas ofta ytterligare med åldern.

5. Färgblindhet gör oftast inte livet svårare

– För vissa yrken krävs ett perfekt färgseende. Det är en nödvändighet till exempel för piloter, elinstallatörer och lokförare. För att komma in i dessa yrken måste man därför få sitt färgseende testat. Om färgseendet inte spelar så stor roll i ens arbete, kan man leva till och med hela sitt liv utan att inse att man är färgblind. Färgblinda har vant sig vid livet i en värld där färgerna inte syns på samma sätt som för andra. Då är det inte heller svårt att ta sig fram i trafiken – trafikljusen tänds ju alltid i samma ordning.

Illustrationen: Ser man talet i den vänstra bilden har man normalt färgseende. Ser man talet i den högra bilden kan man ha en svag färgblindhet.

För mer information, kontakta:
Irene Hernberg, kommunikationschef, Specsavers Oy, +358 40 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1 600 optikbutiker med cirka 30 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, New Zealand och Australien. Specsavers erbjuder produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

Specsavers utökar barnglasögonkollektionen och välkomnar exklusivt det svenska designvarumärket Mini Rodini5.9.2024 15:36:12 CEST | Pressmeddelande

Kollektion från Mini Rodini lanseras i samtliga av Specsavers butiker i september 2024. Mini Rodini är känt för produkter av hög kvalitet med unika tryck som är gjorda för att hålla länge. Den nya Mini Rodini-kollektionen för barn lanseras exklusivt hos Specsavers och innehåller sex unisexbågar, däribland Mini Rodini-klassiker som Leopardmönster, jordgubbar och hunden.

Efter skolstarten: har du koll på barnens syn?2.9.2024 10:16:15 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har nyligen börjat, en ofta spännande tid fylld av förväntan - men för barn med oupptäckt dålig syn kan skolan också bli en utmaning. En undersökning visar att i genomsnitt två barn i varje skolklass har oupptäckta synproblem: – Den goda nyheten är att föräldrar kan lära sig känna igen symptom på detta. Att till exempel upptäcka närsynthet i unga år är dessutom extra viktigt då det går att bromsa, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker, Specsavers Sverige

Grön linje på gatorna i Örnsköldsvik uppmärksammar synskadades vardag24.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För synskadade i Örnsköldsvik är vardagen fylld av stora och små hinder – och för att påminna om detta möts Örnsköldsviksborna idag av en grön linje som tar omvägar runt olika slags hinder på Storgatan i Örnsköldsvik. Genom den gröna linjen vill Synskadades Riksförbund (SRF) i Örnsköldsvik och Specsavers också skapa kännedom om Synlinjen, en jourhjälp som synskadade kan vända sig till med frågor som rör utmaningar i det dagliga liv

Faktumförsäljare i Karlstad fick hjälp med ögonhälsan24.5.2024 13:58:46 CEST | Pressmeddelande

Specsavers och Faktums samverkansprojekt Ögonhälsofonden hjälper människor som lever på marginalen att ta hand som sin ögonhälsa. Nyligen bjöd Specsavers Karlstad in stadens Faktumförsäljare till fri synundersökning och glasögon: – Det var ett bra tag sedan jag testade synen senast senast, synen är en så stor del av ens livskvalitet, säger Vienna, som var en av de Faktumförsäljare som i veckan fick hjälp genom Ögonhälsofonden.

4 av 10 svenskar använder inte solglasögon: Optikerns råd - njut av solen, men skydda ögonen16.5.2024 12:14:23 CEST | Pressmeddelande

Solen flödar över Sverige, men som många vet behöver vi vara lite försiktiga med hur vi exponerar oss för solen. En statistisk undersökning gjord av Kantar Sifo visar dock att så många som 4 av 10 svenskar inte använder solglasögon på våren: – Precis som man använder solskyddsfaktor för huden bör man skydda ögonen från solen med solglasögon, inte minst på våren då solens strålar är extra starka, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på Specsavers.