Fastighetsägare går samman för ett tryggare Berga

Fem av de största fastighetsägarna i stadsdelen Berga i Linköping har tillsammans skapat en fastighetsägarförening. Genom ett tätare samarbete är förhoppningen att åstadkomma ett tryggt och trivsamt Berga.

Fastighetsägarföreningen kommer att stötta och driva initiativ som leder till att människor trivs och känner sig trygga i Berga. Det kan handla om allt från att skapa mötesplatser och fritidssysselsättning till att föreslå och verka för detaljplaneändringar som gagnar stadsdelen.

-          Vi vet att vi som fastighetsägare spelar en viktig roll för Bergas utveckling. Vi finns närvarande, vi känner våra hyresgäster och deras behov och vi vill alla spela en aktiv roll i att utveckla området i positiv riktning. Vi jobbar redan idag tätt tillsammans i många frågor men genom att öka och formalisera samarbetet ytterligare hoppas vi få ännu större genomslagskraft för de satsningar vi gör, säger Mia Powalko, stadsdelsutvecklare i Berga på Stångåstaden och ordförande i fastighetsägarföreningen under det första året.

Fastighetsägarna som ingår i föreningen är HSB, Heimstaden, ICA Fastigheter, Lejonfastigheter och Stångåstaden. Föreningen kommer ha särskilt fokus på frågor som ligger utanför respektive organisations ordinarie förvaltning.

Visionen för fastighetsägarföreningen är att Berga ska vara en trivsam och inspirerande livsmiljö för alla åldrar. För att nå dit kommer föreningen bland annat att lägga fokus på följande:

• Vara en tydlig och stabil aktör i Berga och verka för en högre sysselsättnings- och utbildningsgrad.
  • Skapa en meningsfull fritid för både barn, ungdomar och vuxna.
  • Säkerställa att nya initiativ ingår i ett helhetstänk för stadsdelen.
  • Påverka utvecklingen av infrastrukturella initiativ.
  • Säkerställa en positiv utveckling för Berga som stadsdel och för boende och verksamma i stadsdelen genom goda samarbeten med andra viktiga aktörer

Mia Powalko, Stadsdelsutvecklare Stångåstaden, telefon 072-206 95 70

Per Forsell, Fastighetsförvaltare Lejonfastigheter, telefon 013-20 53 86

Kristina Olai-Vigren,Förvaltare Hyresfastigheter HSB, telefon 010 442 40 11

Sandra Mathisson, Centrumledare Handelsplatser ICA fastigheter, telefon 010-332 50 06

Mattias Sjöholm, Property Manager Heimstaden, telefon 073 1560387

Vi satsar på ännu mer förnyelsebar energi21.12.2022 10:05:15 CET | Blogginlägg

Om vi ska göra skillnad på riktigt för klimatet så måste vi göra saker. På Stångåstaden gillar vi att driva utvecklingsfrågor och vara en aktör som ligger ett steg före. Det gäller förstås även klimatfrågan. Vi var tidigt ute och satsade på vindkraft i samverkan med ÖrebroBostäder och Tekniska verken genom det gemensamma bolaget Bixia Gryningsvind. Vi har även testat solenergi och har fram till idag 14 solcellsanläggningar på våra tak och fasader. Nu utökar vi satsningar på både vindkraft och solenergi.