Fastighetsföretag ger plan- och byggärendehanteringen bottenbetyg

Fastighetsföretag i Halmstad ger kommunen underkänt med råge bland annat avseende plan- och byggprocesserna samt kontakterna med kommunala tjänstemän. På flera områden landar betygen på ”all time low”. Det visar undersökningen Fastighetsföretagarklimatet från Fastighetsägarna.

Fastighetsägarna har sedan 2006 låtit mäta hur det står till med fastighetsföretagarklimatet i 18 kommuner. Undersökningen granskar hur fastighetsföretagare ser på samarbetet med kommunen, hur förutsättningar för lönsamhet ser ut, samt hur man upplever service, avgifter och handläggningstider.  I årets undersökning får Halmstad ett NKI på 60,0, vilket placerar kommunen en bit under medel på totalrankingen och efter topptrion Borås (71,2) , Trollhättan (69,7) samt Varberg (69,4)

Totalt sett ökar andelen missnöjda i nästan alla kommuner. Det beror delvis på ökade kostnader. Det senaste årets ekonomiska turbulens visar sig även i Halmstad, men det finns undantag. Exempelvis ligger andelen fastighetsföretag som ser ljust på att driva lönsam verksamhet i Halmstad i framtiden kvar på samma nivå som tidigare år, 67 procent, vilket är en bit över genomsnittet för övriga undersökta kommuner. Även nöjdheten med kontakter med kommunpolitiker ligger kvar över genomsnittet.

Det finns dock flera exceptionellt negativa trender. Endast 4 procent av de tillfrågade tycker att planärenden fungerar smidigt och för byggärenden instämmer blott 7 procent med påståendet. I båda fallen ”all time low” och långt under genomsnitten för övriga kommuner. Nöjdheten med de kommunala handläggningstiderna ligger också kvar på ”all time low” sedan förra undersökningen, endast 22 procent tycker tiderna är rimliga. Andelen fastighetsföretag som tycker kommunen är engagerad i utvecklingen av centrum sjunker också drastiskt till ”all time low” där endast en tredjedel av de tillfrågade instämmer.

Det är oerhört beklagligt att missnöjet ökar så markant på flera områden, och särskilt avseende plan- och byggärenden. Utvecklingen måste vändas så fort som möjligt och vi på Fastighetsägarna kommer att ha en fortsatt konstruktiv dialog med kommunen, säger Per Arbin, ansvarig näringspolitik, Fastighetsägarna Halmsta